Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HUBUNGAN APLIKASI WATTPAD DAN MINAT BACA DENGAN KETERAMPILAN MEMBACA CERITA PENDEK SISWA KELAS IX SMP NEGERI 189 JAKARTA

HANDAYANI, PUTRI (2023) HUBUNGAN APLIKASI WATTPAD DAN MINAT BACA DENGAN KETERAMPILAN MEMBACA CERITA PENDEK SISWA KELAS IX SMP NEGERI 189 JAKARTA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (528kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (985kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (655kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Putri Handayani_2222160030_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (475kB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between the Wattpad application and reading interest, and short story reading skills in class IX students of SMP Negeri 189 Jakarta for the 2022/2023 academic year. The research method used is correlational quantitative. The population of this study was students of class IX at SMP Negeri 189 Jakarta. The sample used in this study was class IX students in the even semester of SMP Negeri 189 Jakarta for the 2022/2023 academic year. The study used two research instruments, namely a questionnaire for application Wattpad and interest in reading short stories, and a direct interview for short story reading skills for class IX students of SMP Negeri 189 Jakarta for the 2022/2023 academic year. Direct interview assessment of short story reading skills was seen from several elements of the short story such as the theme and content of meaning, the strength of the characters, the strength of the plot, and the strength of the setting. Data collection techniques using questionnaire, interview, and documentation. The results of this study indicate that the level of reading habits is application-based Wattpad shows being in the medium category of as many as 11 students (30%). The level of interest in reading short stories shows a high category of 12 students (32%). While the skill level of reading short stories is in the high category of 15 students (60%). Therefore it can be said that there is a significant relationship between application-based reading habits Wattpad with students' short story writing skills with value test results Pearson Correlation are 0.429, 0.436, and 0.461 with an r table value of 0.325.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHILALIYAH, TATU196503182005012001
Thesis advisorIBNU WAHID, FARID197902072008121002
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara aplikasi Wattpad, minat baca, dan keterampilan membaca cerpen pada siswa kelas IX SMP Negeri 189 Jakarta tahun pelajaran 2022/2023. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasional. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas IX SMP Negeri 189 Jakarta. Sampel yang digunakan pada penelitian adalah siswa kelas IX semester genap SMP Negeri 189 Jakarta tahun pelajaran 2022/2023. Penelitian menggunakan dua instrumen penelitian yaitu angket/kuesioner untuk aplikasi Wattpad dan minat baca cerpen, sedangkan wawancara langsung untuk keterampilan membaca cerpen siswa kelas IX SMP Negeri 189 Jakarta tahun pelajaran 2022/2023. Penilaian wawancara langsung untuk keterampilan membaca cerpen dilihat dari beberapa unsur cerpen seperti tema dan kandungan makna, kekuatan tokoh, kekuatan alur, dan kekutan latar. Teknik pengumpulan data menggunakan angket/kuesioner, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat kebiasaan membaca berbasis aplikasi Wattpad menunjukkan berada dalam kategori sedang sebanyak 11 siswa (30%). Untuk tingkat minat baca cerpen menunjukan kategori tinggi sebanyak 12 siswa (32%). Sedangkan tingkat keterampilan membaca cerpen berada dalam kategori tinggi sebanyak 15 siswa (60%). Maka dari itu dapat dikatakan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara kebiasaan membaca berbasis aplikasi Wattpad dengan keterampilan menulis cerpen siswa dengan hasil uji nilai Pearson Correlation adalah 0,429, 0,436, dan 0,461 dengan nilai r tabel 0,325.
Uncontrolled Keywords: Wattpad application, reading interest, short stories, short story reading skills aplikasi wattpad, minat baca, cerpen, keterampilan membaca cerpen
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Mrs Putri Handayani
Date Deposited: 20 Jul 2023 10:33
Last Modified: 20 Jul 2023 10:33
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26539

Actions (login required)

View Item View Item