Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS INTERTEKSTUAL CERITA RAKYAT "PURBASARI DAN LUTUNG KASARUNG" DENGAN CERITA DALAM IKLAN SIROP MARJAN EDISI RAMADAN 2020

MUTHOPIAH, YAYAH (2023) ANALISIS INTERTEKSTUAL CERITA RAKYAT "PURBASARI DAN LUTUNG KASARUNG" DENGAN CERITA DALAM IKLAN SIROP MARJAN EDISI RAMADAN 2020. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
01. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
02. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (303kB)
[img] Text
03. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (773kB)
[img] Text
04. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ 02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
05. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ 03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
06. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ 04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
07. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
08. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ REFF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (89kB)
[img] Text
09. YAYAH MUTHOPIAH _ 7771200003 _ LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (909kB)

Abstract

The progress of the world of research is currently growing in all fields. Including research in the field of literature. Literary works can be analyzed using many types of research, one of which is intertextual research. The story of Purbasari and Lutung Kasarung is one of the regional stories. Marjan's syrup advertisement has made an effort to elevate local wisdom into creativity, which deconstructs folklore as an emotional attraction. This study aims to analyze the intertextuality of the folklore "Purbasari and Lutung Kasarung" with the story in the Marjan syrup advertisement in the Ramadan 2020 edition. The story in the advertisement is considered a text derived from the previous text. This study describes the differences and similarities in the structure of the folklore "Purbasari and Lutung Kasarung" with the story in the Marjan syrup advertisement in the Ramadan 2020 edition. This study also aims to analyze the cultural values represented in advertisements, and how this side of creativity can be one of the interesting things to make an idea. Data was collected through observation and literature study. The method used is descriptive qualitative. The results of this study indicate that there is a representation of moral values contained in the advertisement. Through the codes, it can be concluded that there are noble moral values such as kindness, togetherness, and appropriate wisdom to be used as lessons in life through aspects of appearance, environment, dialogue, and character. Keywords: Intertextual Analysis, Folklore, Advertising

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorEDIWARMAN, EDIWARMAN19661005200112001
Thesis advisorHASANI, ACENG196708201998021003
Additional Information: Kemajuan dunia penelitian saat ini semakin berkembang di segala bidang. Termasuk juga penelitian dalam bidang sastra. Karya sastra dapat dianalisis dengan menggunakan banyak jenis penelitian, salah satunya adalah penelitian intertekstual . Cerita Purbasari dan Lutung Kasarung merupakan salah satu cerita daerah. Iklan sirop Marjan telah melakukan salah satu upaya untuk mengangkat kearifkan lokal menjadi sebuah kreativitas, yang mendekonstruksi cerita rakyat sebagai daya tarik emosional. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis intertekstual dari cerita rakyat “Purbasari dan Lutung Kasarung” dengan cerita dalam iklan sirop Marjan pada edisi Ramadan 2020. Cerita dalam iklan tersebut dianggap sebuah teks yang berasal dari teks sebelumnya. Penelitian ini mendeskripsikan perbedaan dan persamaan struktur dari cerita rakyat “Purbasari dan Lutung Kasarung” dengan cerita dalam iklan sirop Marjan pada edisi Ramadan 2020. Penelitian ini juga bertujuan untuk menganalisis nilai-nilai budaya yang direpresentasikan di dalam iklan, serta bagaimana sisi kreativitas ini bisa menjadi salah satu hal yang menarik untuk dijadikan sebuah ide. Data dikumpulkan melalui observasi dan studi literatur. Metode yang digunakan ialah kualitatif deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya representasi nilai moral yang terkandung dalam iklan tersebut. Melalui kode-kode, dapat disimpulkan bahwa adanya nilai moral luhur yakni seperti kebaikan, kebersamaan, serta kebijaksanaan yang pantas untuk dijadikan pelajaran dalam kehidupan melalui aspek penampilan, lingkungan, dialog, dan karakter. Kata Kunci : Analisis Intertekstual, Cerita Rakyat, Iklan
Uncontrolled Keywords: Intertextual Analysis, Folklore, Advertising Analisis Intertekstual, Cerita Rakyat, Iklan
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Mrs Yayah Muthopiah Muthopiah
Date Deposited: 17 Jul 2023 12:26
Last Modified: 17 Jul 2023 12:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26537

Actions (login required)

View Item View Item