Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA IKLAN DAN MEDIA GAMBAR SERI PERISTIWA TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERITA PENDEK SISWA KELAS IX SMP NEGERI 23 KOTA TANGERANG TAHUN PELAJARAN 2020/2021

RAHMAWATI, TIKA (2023) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA IKLAN DAN MEDIA GAMBAR SERI PERISTIWA TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERITA PENDEK SISWA KELAS IX SMP NEGERI 23 KOTA TANGERANG TAHUN PELAJARAN 2020/2021. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (428kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (592kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (820kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (330kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (217kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Tika Rahmawati_2222160006_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the use of advertising media and media images of an event series on the ability to write short stories for class IX students of SMP Negeri 23 Kota Tangerang. The research method used is method true experimental with using design pretest-posttest control group design. The place of this research is SMP Negeri 23 Kota Tangerang. The research was conducted from October 5th to November 30th 2020. The population for this study were students in class IX at SMP Negeri 23 Kota Tangerang. The research sample was 15 students from class IX D and IX E so the total sample was 30 students. The data collection technique used a test technique in the form of an order to write short stories. Data analysis techniques using prerequisite tests consisting of normality tests, linearity tests, homogeneity tests, and hypothesis testing. The results of this study indicate that the media of advertising and media images of series of events affect the ability to write short stories. However, from the results of the two media, there are difference between advertising media and event series image media. Can be seen from the results of the average value posttest the experimental class was 80.27 while the control class was 76.07. So it can be concluded that advertising media is more influential in improving students short story writing skills.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHILALIYAH, TATU196503182005012001
Thesis advisorIBNU WAHID, FARID197902072008121002
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan media iklan dan media gambar seri peristiwa terhadap kemampuan menulis cerita pendek siswa kelas IX SMP Negeri 23 Kota Tangerang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode true eksperimental dengan menggunakan desain pretest-posttest control group design. Tempat penelitian ini adalah SMP Negeri 23 Kota Tangerang. Penelitian dilakukan tanggal 5 Oktober sampai 30 November 2020. Populasi penelitian ini adalah peserta didik kelas IX SMP Negeri 23 Kota Tangerang. Sampel penelitian adalah 15 peserta didik dari kelas IX D dan IX E sehingga total sampel ada 30 peserta didik. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik tes dengan bentuk perintah menulis cerita pendek. Teknik analisis data dengan menggunakan uji prasyarat yang terdiri atas uji normalitas, uji linearitas, uji homogenitas, dan uji hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa media iklan dan media gambar seri peristiwa berpengaruh terhadap kemampuan menulis cerita pendek. Tetapi dari hasil kedua media tersebut terdapat perbedaan antara yang menggunakan media iklan dengan yang menggunakan media gambar seri peristiwa. Dapat dilihat dari hasil nilai rata-rata posttest kelas eksperimen adalah 80,27 sedangkan kelas kontrol adalah 76,07. Sehingga dapat disimpulkan bahwa media iklan lebih berpengaruh dalam meningkatkan kemampuan menulis cerita pendek peserta didik.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Media iklan, media gambar seri peristiwa, kemampuan menulis cerita pendek
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Tika Tika Rahmawati
Date Deposited: 17 Jul 2023 10:37
Last Modified: 17 Jul 2023 10:37
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26462

Actions (login required)

View Item View Item