Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MOODLE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK

SINDIANI, PUTRI (2023) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MOODLE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (737kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (737kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (532kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (386kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (90kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (298kB)
[img] Text
Putri Sindiani_2286190070_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

This study aims to determine how the influence of Moodle Learning media on the learning outcomes, namely Moodle. Moodle Learning Media can be used by all levels of education both elementary/ MI, junior high/MTS, high school/K and college. The study was conducted at SMP Negeri 1 Serang using correlational methods, quantitative approaches and sampling by adopting proportional random sampling techniques. To collect the data needed in this study, researchers used questionnaires, test questions and documentation to 67 Class IX students who have been determined to be a sample of the study. Data collection techniques in this study using questionnaires for Moodle Learning media and tests for learning outcomes of students in the subjects of Pancasila education and Citizenship. The correlation technique used is Spearman rank. The results of this study indicate that: there is a significant influence between Moodle learning media with learning outcomes of students in PPKn subjects.with SIG value. (2 tailed) 0.000 < 0.05 and the results of Coefficient Correlations 0.945 > 0.05. So it can be concluded that there is an influence of the use of Moodle Learning media on the learning outcomes of learners in the subjects of Pancasila and Citizenship Education.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSARI DEWI, RATNA19810505200512002
Thesis advisorALWAN BAHRUDIN, FEBRIAN198804052015041002
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh media pembelajaran Moodle terhadap hasil belajar peserta didik. Media pembelajaran Moodle dapat digunakan oleh semua jenjang pendidikan baik tingkat SD/ MI, SMP/MTS, SMA/K maupun perguruan tinggi. Penelitian dilakukan di SMP Negeri 1 Kota Serang dengan menggunakan metode korelasional, pendekatan kuantitatif serta pengambilan sampel dengan mengadopsi teknik proportional random sampling. Untuk mengumpulkan data yang diperlukan dalam penelitian ini, peneliti menggunakan angket, tes soal dan dokumentasi kepada 67 peserta didik kelas IX yang sudah ditentukan menjadi sampel penelitian. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk media pembelajaran Moodle dan tes untuk hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Teknik korelasi yang digunakan yaitu rank spearman. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: terdapat pengaruh yang signifikan antara media pembelajaran Moodle dengan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran PPKn.dengan nilai sig. (2 tailed) 0,000 < 0,05 dan hasil Coefficient Correlations 0,945 > 0,05. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh penggunaan media pembelajaran Moodle terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Uncontrolled Keywords: Learning Media, Moodle, Learning Outcomes, Pancasila Education and Citizenship Media Pembelajaran Moodle, Hasil Belajar, Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
Subjects: L Education > LD Individual institutions (United States)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: PUTRI PUTRI PUTRI
Date Deposited: 14 Jul 2023 15:23
Last Modified: 14 Jul 2023 15:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26382

Actions (login required)

View Item View Item