Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MANAJEMEN BADAN USAHA MILIK DESA (BUMDES) BANGKIT DI DESA KALANGANYAR KECAMATAN KALANGANYAR KABUPATEN LEBAK

Ilham, Muhamad (2023) MANAJEMEN BADAN USAHA MILIK DESA (BUMDES) BANGKIT DI DESA KALANGANYAR KECAMATAN KALANGANYAR KABUPATEN LEBAK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Skripsi Muhamad Ilham 6661160108.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Muhamad Ilham 6661160108 Bab I.pdf
Restricted to Registered users only

Download (777kB)
[img] Text
muhamad Ilham 6661160108 Bab II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (241kB)
[img] Text
Muhamad Ilham 6661160108 Bab III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (196kB)
[img] Text
Muhamad Ilham 6661160108 Bab IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (553kB)
[img] Text
Muhamad Ilham 6661160108 Bab V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (87kB)
[img] Text
Muhamad Ilham 6661160108 Daftar Pustaka.pdf
Restricted to Registered users only

Download (85kB)
[img] Text
Lampiran Muhamad Ilham 6661160108.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

The focus of this research is BUMDes Management Activities carried out by Kalanganyar Village. The purpose of this research is to find out how BUMDes Management activities are carried out by Kalanganyar Village. The problem in this study is that there are no business types that are in the Karanganyar village BUMDes, the business units in the BUMDes are not in accordance with village potential, unclear organization and reports on the results of business types, lack of supervision in the management of BUMDes. The theory used is the function of management theory according to George R Terry (sukarna 2011:10). There are four management functions including, Planning; Organizing; Implementation; Supervision. The data analysis technique used is qualitative which is done interactively, according to Miles and Huberman. The results of this study found several obstacles that occurred in this planning such as in the preparation of the type of business that was not in accordance with the wishes of the community. The lack of existing human resources and the lack of understanding of the duties, functions and responsibilities in implementing BUMDes activities, in this case, is an organizational problem. In implementing activities, not all officers receive direction or motivation for the implementation of BUMDes. Researchers provide suggestions for planning by paying attention to the wishes of the community and the potential possessed by Kalanganyar Village. In terms of capital, the regional government and the provincial government work together to provide capital, assistance and supporting advice for BUMDes of Kalanganyar Village in the context of carrying out business activities or this can also be overcome by submitting a budget proposal to the regional government and provincial government, besides that it is very necessary to evaluate management BUMDes Kalanganyar Village, this evaluation is needed to find out data collection on the level of success of BUMDes as a benchmark for making plans for the coming year so that they are effective and efficient.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYulianti, Rina197407052006042011
Thesis advisorAmirudin, Suwaib19740501200501005
Additional Information: Fokus penelitian ini adalah Kegiatan Manajemen BUMDes yang dilakukan oleh Desa Kalanganyar. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana kegiatan Manajemen BUMDes yang dilakukan oleh Desa Kalanganyar. Permasalahan pada penelitian ini adalah terdapat tidak berjalannya jenis usaha yang berada di BUMDes desa kalanganayar, unit usaha yang berada di BUMDes tidak sesusai dengan potensi desa, ketidak jelasan dalam perorganisasian dan laporan hasil jenis usaha, kurangnya pengawasan dalam pengelolaan BUMDes. Teori yang digunakan adalah fungsi teori manajemen menurut George R Terry (sukarna 2011:10). Terdapat empat fungsi manajemen diantaranya, Perencanaan; Pengorganisasian; Pelaksanaan; Pengawasan. Teknik analisis data yang digunakan adalah kualitatif yang dilakukan secara interaktif, Menurut Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini terdapat beberapa kendala yang terjadi dalam perencanaan ini seperti dalam penyusunan jenis usaha tidak sesuai dengan keinginan masyarakat. Kurangnya sumber daya manusia yang ada serta masih kurangnya pemahaman tugas, fungsi, dan tanggung jawab dalam pelaksanaan kegiatan BUMdes, dalam hal ini menjadi masalah dalam perorganisasian. Dalam kegiatan pelaksanaan tidak semua petugas mendapatkan arahan ataupun motivasi terhadap pelaksanaan BUMDes. Peneliti memberikan saran melakukan perencanaan dengan memperhatikan keinginan masyarakat dan potensi yang dimiliki oleh Desa Kalanganyar. Dalam hal permodalan pemerintah daerah dan pemerintah provinsi bekerjasama untuk memeberikan modal, pendampingan dan saran penunjang bagi BUMDes Desa Kalanganyar dalam rangka melaksanakan kegiatan usaha atau juga dapat diatasi dengan mengajukan proposal pengajuan anggaran kepada pemerintah daerah maupun pemerintah provinsi, selain itu sangat perlu dilakukan evaluasi dalam manajemen BUMDes Desa Kalanganyar, evaluasi ini diperlukan untuk mengetahui pendataan terhadap tingat keberhasilan BUMDes sebagai patokan membuat rencana untuk tahun yang akan datang supaya efektif dan efesien.
Uncontrolled Keywords: Management, Village-owned enterprises Manajemen, Badan Usaha Milik Desa.
Subjects: H Social Sciences > Public Administration
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 63201-Program Studi Administrasi Publik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Mr Muhamad Ilham
Date Deposited: 13 Jul 2023 10:44
Last Modified: 13 Jul 2023 10:44
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26257

Actions (login required)

View Item View Item