Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

FENOMENA EUFEMISME DALAM RUBRIK HUKUM DAN KRIMINAL SURAT KABAR RADAR BANTEN PERIODE JANUARI 2022

MUTIA, IKE (2023) FENOMENA EUFEMISME DALAM RUBRIK HUKUM DAN KRIMINAL SURAT KABAR RADAR BANTEN PERIODE JANUARI 2022. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (743kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (182kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (641kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (158kB)
[img] Text (TESIS)
IKE MUTIA_7771200002_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This research is motivated by the existence of news in the legal and criminal rubric of the Radar Banten newspaper for the January 2022 period which contains euphemisms. Not all news in the legal and criminal rubric relating to law, crime, sexual harassment, and corruption is written in harsh language, but some are written in smooth and polite language. Euphemisms that are subtle and polite need to be considered by journalists in writing news for newspapers. This study aims to describe the form of euphemism, the type of euphemism reference, and the function of euphemism. The data in this study are written data in the form of words, phrases, clauses and sentences that contain euphemisms. The data sources in this study are news in the legal and criminal rubric of Banten Radar newspaper period on January 2022 with 23 sheets of the legal and criminal rubric . The research method used is a descriptive qualitative method. Data collection techniques used in this research are literature study techniques, documentation techniques, observation techniques, and note-taking techniques. The basic technique used is tapping technique. The follow-up technique of the observing method used is the free-involved observing technique (SBLC) because the researcher is not directly involved in forming the data, but only as an observer. The research data analysis techniques used in this study are the distribution method and the matching method. The results of this study found euphemisms in the form of basic words, derived words, compound words, noun phrases, verb phrases, adjective phrases, and clauses. The types of euphemism references found are euphemisms that refer to objects or animals, euphemisms that refer to disease, euphemisms that refer to activities, euphemisms that refer to events, and euphemisms that refer to characteristics or circumstances. The function of euphemism is based on the context of news sentences used in the legal and criminal rubrics, namely to soften speech, to keep things secret, and for diplomacy. This study provides suggestions for other researchers to be able to examine euphemisms from another perspective with different research objects so that they can provide updates for further research. This research can be used as an example of using smooth and polite language in writing news texts by paying attention to politeness values.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHILALIYAH, TATU196503182005012001
Thesis advisorHADIANSYAH, FIRMAN198009022006041004
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi adanya berita dalam rubrik hukum dan kriminal surat kabar Radar Banten periode Januari 2022 yang mengandung eufemisme. Berita dalam rubrik hukum dan kriminal yang berkaitan dengan hukum, kriminal, tidak semua dituliskan dengan bahasa yang kasar, namun ada yang dituliskan dengan menggunakan bahasa yang halus dan sopan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk eufemisme, jenis referensi eufemisme, dan fungsi eufemisme. Data dalam penelitian ini adalah data tertulis berupa kata, frasa, klausa yang mengandung eufemisme. Adapun sumber data dalam penelitian ini adalah berita dalam rubrik hukum dan kriminal surat kabar Radar Banten periode Januari 2022 yang berjumlah 23 lembar rubrik hukum dan kriminal. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik studi pustaka, teknik dokumentasi, teknik simak, dan teknik catat. Teknik dasar yang digunakan adalah teknik sadap. Teknik lanjutan dari metode simak yang digunakan yaitu teknik simak bebas libat cakap (SBLC) karena peneliti tidak dilibatkan langsung dalam pembentukan data, tetapi hanya sebagai pengamat. Adapun teknik analisis data penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode agih dan metode padan. Hasil penelitian ini ditemukan bentuk eufemisme berupa kata dasar, kata turunan, kata majemuk, frasa nomina, frasa verba, frasa adjektiva, dan klausa. Jenis referensi eufemisme yang ditermukan yaitu eufemisme yang merujuk pada benda atau binatang, eufemisme yang merujuk pada penyakit, eufemisme yang merujuk pada aktivitas, eufemisme yang merujuk pada peristiwa, dan eufemisme yang merujuk pada sifat atau keadaan. Fungsi eufemisme berdasarkan konteks kalimat berita yang digunakan dalam rubrik hukum dan kriminal yaitu untuk menghaluskan ucapan, merahasiakan sesuatu, dan untuk diplomasi. Penelitian ini memberikan saran untuk peneliti lainnya agar dapat meneliti eufemisme dari sudut pandang yang lain dengan objek penelitian yang berbeda sehingga dapat memberikan kebaharuan pada penelitian selanjutnya. Penelitian ini dapat digunakan untuk sebagai contoh penggunaan bahasa yang halus dan sopan dalam penulisan teks berita dengan memperhatikan nilai-nilai kesantunan.
Uncontrolled Keywords: Euphemism, Rubric of law and crime, Radar Banten Newspaper Eufemisme, Rubrik Hukum dan Kriminal, Radar Banten.
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics
Divisions: 08-Pascasarjana > 88101-Magister Pendidikan Bahasa Indonesia
08-Pascasarjana
Depositing User: Mrs Ike Mutia
Date Deposited: 12 Jul 2023 14:22
Last Modified: 12 Jul 2023 14:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26129

Actions (login required)

View Item View Item