Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA TERRARIUM PADA ARTGRIKULTUR (Studi Kasus di Desa Pasirgadung, Kecamatan Cikupa, Kabupaten Tangerang)

Nuzmi Qomari Nurlisyamsiah, Salsabilla (2019) STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA TERRARIUM PADA ARTGRIKULTUR (Studi Kasus di Desa Pasirgadung, Kecamatan Cikupa, Kabupaten Tangerang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA TERRARIUM PADA ARTGRIKULTUR.PDF
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Nowadays, ornamental plants become a commodity in the hotriculture sector which have a prospect for supplying domestic and international agricultural markets. This is because the demand always increased steadily. The High of demand, led to new innovations in marketing ornamental plant products using terranium. This has become interesting to discuss regarding the strategy of developing terranium business in art-griculture. The purpose of this research is to study the environment of internal and external art-griculture, analyze the opportunities, challenges, strengths and weaknesses of art-griculture, and formulate appropriate business development strategies to be applied by Art- griculture. This research was conducted in Pasirgadung village, Cikupa, Tangerang. The method of this research is descriptive analysis using a three-stack analysis formulation analysis. Includes input used to analyze internal and external conflicts, matching inputs for analysis, challenges, strengths and weaknesses of Art-griculture and, arranging decisions to analyze the formulation of business development strategies that are appropriate to be applied by Art-griculture. Keywords : business development strategy, ornamental plants, art-griculture, terrarium

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAliudin, AliudinUNSPECIFIED
Thesis advisorSariyoga, SetiawanUNSPECIFIED
Additional Information: Salsabilla Nuzmi Qomari Nurlisyamsiah, 2019. Strategi Pengembangan Usaha Terrarium Pada Artgrikultur (Suatu Kasus di Desa Pasirgadung Kecamatan Cikupa – Tangerang). Dibimbing oleh Aliudin dan Setiawan Sariyoga. Salah satu komoditas hortikultura yang telah membuktikan kontribusinya terhadap PDB Indonesia adalah tanaman hias. Dengan semakin berkembangnya fungsi tanaman hias, berbagai karya inovasi dan kreativitas dilakukan dengan merangkaikan tanaman dengan produk pertanian yang lain sehingga lebih menarik dan kreatif serta menambah kontribusi dalam pengembangan ekonomi kreatif di Indonesia. Industri kreatif berbasis pertanian perlu dikembangkan karena Indonesia memiliki sumberdaya terbarukan yang melimpah. Pertanian di masa yang akan datang dituntut untuk lebih kreatif dan ramah terhadap lingkungan dengan harga jual produk yang kompetitif. Selain itu, kreativitas dalam bidang pertanian diperlukan untuk meningkatkan nilai tambah hasil pertanian, alternatif lapangan kerja, dan pendapatan rumah tangga. Dalam rangka menjawab tantangan tersebut, maka berdirilah Artgrikultur sebagai sebuah usaha yang bertujuan meningkatkan nilai tambah produk-produk pertanian. Artgrikultur merupakan toko khusus yang menyediakan produk-produk kreatif dan inovatif berbasis pertanian terutama tanaman hias. Metode pengolahan dan analisis data terdiri dari analisis deskriptif dan analisis formulasi strategi. Adapun alat bantu analisis yang digunakan adalah matriks IFE dan matriks EFE untuk analisis lingkungan perusahaan, matriks IE untuk memetakan posisi perusahaan, matriks SWOT untuk merumuskan strategi.
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 11 Oct 2021 08:54
Last Modified: 11 Oct 2021 08:54
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2605

Actions (login required)

View Item View Item