RIFQI MAULANA, MUHAMMAD (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS PADLET UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS BAHASA INGGRIS SISWA KELAS X PADA MATERI RECOUNT TEXT DI SMK ISLAM DAARUL FALAH CILEGON. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (LEMBAR PENGESAHAN)
lembar pengesahan pembimbing penguji.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) |
|
Text (LEMBAR PERNYATAAN KEASLIAN)
lembar pernyataan keaslian.pdf Restricted to Registered users only Download (185kB) |
|
Text (TESIS)
01. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (BUKTI CEK PLAGIARISME)
02. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ CP.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text (COVER SD BAB I + DAFTAR PUSTAKA)
03. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ 01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (BAB II)
04. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ 02.pdf Restricted to Registered users only Download (152kB) |
|
Text (BAB III)
05. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ 03.pdf Restricted to Registered users only Download (136kB) |
|
Text (BAB IV)
06. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ 04.pdf Restricted to Registered users only Download (679kB) |
|
Text (BAB V)
07. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ 05.pdf Restricted to Registered users only Download (15kB) |
|
Text (DAFTAR PUSTAKA)
08. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (57kB) |
|
Text (LAMPIRAN)
09. Muhammad Rifqi Maulana _ 7772210007 _ Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
The Indonesian government has made English a subject in schools since the time of independence, especially in schools with the status of superior schools. Currently, there is a gap in the mastery of English between urban and rural communities. In addition, in the 2013 curriculum, there was no English subject in the elementary school curriculum, and a reduction in the portion of English lesson in the junior and senior high school curriculum. This causes low mastery of English among students, especially in rural communities. This is reinforced by inadequate school facilites and the monotony of teachers in the English learning process. Therefore, researchers tried to develop Padlet-based English learning media to improve students’ English skills in writing. The purpose of this development research is to make media product that can be used as innovative learning media in the learning process that can be accessed by students via mobile phones. This study used the R&D (Reseach and Development) using the 4D model. The method of collecting data in this development research is in the form of validation tests of material expert and media expert, questionnaire, and pretest and posttest assessments. The result of the expert validation test obtained a value of 93% in the “Very Eligible” category for material validation. In comparison, for media validation, a value of 92.3% was also categorized as “Very Eligible”. In the product effectiveness test using the pretest and posttest, a value of 12.76 was obtained with an average of 0.75 which was categorized as “Effective Enough” according to the calculation of the N-Gain score. In the response of students regarding learning using Padlet media, the result otained were 86.47% in the “Very God” category. This Padlet-based learning media development research has a positive impact on students because it can improve students’ writing skills.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pemerintah Indonesia telah menjadikan bahasa Inggris sebagai mata pelajaran di sekolah sejak zaman kemerdekaan terutama pada sekolah-sekolah yang berstatus sebagai sekolah unggulan. Saat ini, terjadi kesenjangan penguasaan bahasa Inggris antara masyarakat perkotaan dengan pedesaan. Ditambah lagi pada kurikulum 2013 tidak adanya mata pelajaran bahasa Inggris pada kurikulum SD dan juga adanya pengurangan porsi jam pelajaran bahasa Inggris pada kurikulum SMP dan SMA. Hal ini menyebabkan rendahnya penguasaan bahasa Inggris pada peserta didik terutama masyarakat pedesaan. Hal itu dikuatkan dengan sarana sekolah yang kurang memadai serta monotonnya guru dalam proses pembelajaran bahasa Inggris. Maka dari itu, peneliti mencoba mengembangkan media pembelajaran bahasa Inggris berbasis Padlet untuk meningkatkan keterampilan bahasa inggris peserta didik pada keterampilan menulis bahasa Inggris. Tujuan penelitian pengembangan ini adalah untuk membuat produk media yang dapat dijadikan sebagai media pembelajaran yang inovatif di dalam proses pembelajaran yang dapat diakses oleh peserta didik melalui telepon genggam. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian R&D (Research and Development) dengan menggunakan model 4D. Metode pengumpulan data pada penelitian pengembangan ini berupa uji validasi ahli materi dan ahli media, angket dan penilaian pretest dan posttest. Hasil dari uji validasi para ahli diperoleh nilai sebesar 93% dengan kategori “Sangat Layak” untuk validasi materi sedangkan untuk validasi media diperoleh nilai sebesar 92,3% yang juga dikategorikan sebagai “Sangat Layak”. Pada uji efektifitas produk menggunakan pretest dan posttest diperoleh nilai sebesar 12,76 dengan rata-rata 0,75 yang dikategorikan sebagai “Cukup Efektif” menurut perhitungan skor N-Gain. Pada respon peserta didik mengenai pembelajaran menggunakan media Padlet ini diperoleh hasil sebesar 86,47% dengan kategori “Sangat Baik”. Penelitian pengembangan media pembelajaran berbasis Padlet ini memberikan dampak positif bagi peserta didik karena dapat memberikan pengalaman pembelajaran dengan gaya digital serta dapat meningkatkan keterampilan menulis bahasa Inggris peserta didik. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Padlet, 4D, Recoun Text Padlet, 4D, Recount Text | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools | |||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran |
|||||||||
Depositing User: | Mr Muhammad Rifqi Maulana | |||||||||
Date Deposited: | 06 Jul 2023 11:02 | |||||||||
Last Modified: | 06 Jul 2023 11:02 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26030 |
Actions (login required)
View Item |