SEPTIAN, MUHAMMAD RAHMAN (2023) IMPLEMENTASI TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN HURUF HIJAIAH UNTUK ANAK-ANAK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_01.pdf Restricted to Registered users only Download (909kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_02.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_03.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_05.pdf Restricted to Registered users only Download (137kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (163kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Muhammad Rahman Septian_3332160071_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (17MB) |
Abstract
The development of technology in this era is growing rapidly which has caused changes in people's lifestyles, especially for children in reading the Qur'an. To support learning the Qur'an for children, in this study an interactive application for learning hijaiyah letters was created using augmented reality technology. This application was created using assets created using CorelDraw and Blender and target markers using Vuforia. For making the application itself, use Unity in compiling all the assets that produce applications that can run on Android smartphones. The results of the application that was made were tested in the form of testing on different smartphones and testing the target marker detection distance which resulted in good performance and different detection distances. Furthermore, the light intensity factor can affect the detection of target markers, but the media factor does not affect the target marker. The last thing from the results of the questionnaire on 30 respondents got very good results.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Perkembangan teknologi pada zaman ini berkembang pesat yang menyebabkan berubahnya pola hidup masyarakat terutama terhadap anak-anak dalam membaca Al-Quran. Untuk menunjang pembelajaran Al-Quran untuk anak-anak maka dalam penelitian ini dibuat aplikasi interaktif pembelajaran huruf Hijaiah menggunakan teknologi augmented reality. Aplikasi ini dibuat menggunakan aset-aset yang dibuat menggunakan CorelDraw dan Blender serta target marker menggunakan Vuforia. Untuk pembuatan aplikasi sendiri menggunakan Unity dalam menyusun seluruh aset yang menghasilkan aplikasi yang dapat berjalan pada smartphone Android. Hasil dari aplikasi yang dibuat dilakukan pengujian berupa pengujian pada smartphone yang berbeda dan pengujian jarak deteksi target marker yang menghasilkan performa yang bagus dan jarak deteksi yang berbeda-beda. Selanjutnya faktor intensitas cahaya dapat mempengaruhi dalam pendeteksian target marker namun pada faktor media target marker tidak mempengaruhi. Hal terakhir dari hasil kuesioner pada 30 orang responden didapatkan hasil sangat baik. | |||||||||
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education > L Education (General) T Technology > T Technology (General) |
|||||||||
Divisions: | 03-Fakultas Teknik 03-Fakultas Teknik > 20201-Jurusan Teknik Elektro |
|||||||||
Depositing User: | Mr Muhammad Rahman Septian | |||||||||
Date Deposited: | 07 Jul 2023 11:11 | |||||||||
Last Modified: | 07 Jul 2023 11:11 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26024 |
Actions (login required)
View Item |