RIZQIYANA, AULA (2023) STRATEGI PROSES PEMBELAJARAN PRAKTIK PADA MATA PELAJARAN PRODUKTIF (Studi Kasus Kelas XI TITL di SMKN 1 Kramatwatu). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_01.pdf Restricted to Registered users only Download (535kB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_02.pdf Restricted to Registered users only Download (265kB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_03.pdf Restricted to Registered users only Download (406kB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_04.pdf Restricted to Registered users only Download (815kB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_05.pdf Restricted to Registered users only Download (212kB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
|
Text (SKRIPSI)
AULA RIZQIYANA_2283190026_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (198kB) |
Abstract
Aula Rizqiyana: Practical Learning Process Strategy in Productive Subjects (Case Study of Class XI TITL at SMKN 1 Kramatwatu). Thesis. Banten: Electrical Engineering Vocational Education FKIP Untirta, 2023. This study aims to explore, reveal, collect detailed and in-depth data and information regarding teacher and student learning strategies, competencies acquired by students, and supporting and inhibiting factors for practicum learning in formal vocational education units. The approach used in this study was qualitative research using the case study method at SMKN 1 Kramatwatu with teacher informants and students with the competence of Electrical Power Installation Engineering using snowball sampling as a technique for determining informants. Data collection techniques in this study included participant observation, in-depth interviews and documentation. Data validity uses source, technique, and time triangulation. Data analysis techniques used interactive models of Miles, Huberman and Saldana with the help of ATLAS TI 9 software. The results obtained in this study are (1) The strategy of the practical learning process used by teachers in the practical learning process in productive subjects, namely implementing contextual strategies, conducting class management, applying peer tutoring strategies, and conducting persuasive communication, while the strategies used by students in practical learning processes in productive subjects, namely learning based on VAK style (Visual, Auditory, Kinesthetic), learning by working together, learning repeatedly, and learning independently; (3) The competences obtained by students can be seen from 3 domains, namely the cognitive domain, the affective domain, the psychomotor domain; and (4) the factors that influence the practical learning process consist of supporting factors and inhibiting factors. Keywords: Strategy, Learning, Practicum, Competence
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Aula Rizqiyana: Strategi Proses Pembelajaran Praktik pada Mata Pelajaran Produktif (Studi Kasus Kelas XI TITL dI SMKN 1 Kramatwatu). Skripsi. Banten: Pendidikan Vokasional Teknik Elektro FKIP Untirta, 2023. Penelitian ini bertujuan untuk menggali, mengungkapkan, mengumpulkan data dan informasi secara rinci dan mendalam mengenai strategi belajar guru dan siswa, kompetensi yang diperoleh siswa, dan faktor pendukung serta penghambat pembelajaran praktik dalam satuan pendidikan formal kejuruan. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian kualitatif dengan metode studi kasus di SMKN 1 Kramatwatu dengan informan guru dan dan siswa kompetensi keahlian Teknik Instalasi Tenaga Listrik menggunakan snowball sampling sebagai teknik penentuan informan. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini meliputi observasi partisipan, wawancara mendalam dan dokumentasi. Keabsahan data menggunakan triangulasi sumber, teknik, dan waktu. Teknik analisis data menggunakan model interaktif Miles, Huberman dan Saldana dengan berbantuan software ATLAS TI 9. Hasil yang diperoleh pada penelitian ini yaitu (1) Strategi proses pembelajaran praktik yang digunakan guru pada proses pembelajaran praktik pada mata pelajaran produktif yaitu menerapkan strategi kontekstual, melakukan pengelolaan kelas, menerapkan strategi tutor sebaya, dan melakukan komunikasi persuasif, sedangkan strategi yang digunakan siswa pada proses pembelajaran praktik pada mata pelajaran produktif yaitu belajar berdasarkan gaya VAK (Visual, Auditori, Kinestetik), belajar dengan bekerja sama, belajar secara berulang, dan belajar secara mandiri; (3) Kompetensi yang diperoleh siswa dapat dilihat dari 3 ranah yaitu ranah kognitif, ranah afektif, ranah psikomotorik; dan (4) Faktor yang mempengaruhi proses pembelajaran praktik terdiri dari faktor pendukung dan faktor penghambat Kata Kunci: Strategi, Pembelajaran, Praktik, Kompetensi, SMK | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LC Special aspects of education L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83201-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Elektro |
|||||||||
Depositing User: | Aula Rizqiyana | |||||||||
Date Deposited: | 05 Jul 2023 14:18 | |||||||||
Last Modified: | 05 Jul 2023 14:18 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25978 |
Actions (login required)
View Item |