Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Mind Map Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi

HARI PERTIWI, SALSABILA (2023) Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Mind Map Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (450kB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (449kB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (308kB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (33kB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Salsabila Hari Pertiwi_2282190055_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)

Abstract

Effective and innovative chemistry learning challenges educators to improve understanding of complex concepts. Redox equation material is often considered not easy and confusing by students. Therefore, this study aims to apply the guided inquiry learning model with mind maps to the learning of redox equations and evaluate its impact. learning model assisted by mind map on redox equation material and evaluate its impact on students' learning outcomes. This research used pre-experimental method with pretest-posttest one group design. The research sample consisted of one class that was randomly selected. Learning outcomes data were obtained through written tests and processed using t-test. The results showed that the application of guided inquiry learning model assisted by mind map significantly improved students' learning outcomes on oxidation-reduction reaction equation material. The average posttest score in the experimental class (X̅= 79) was significantly higher than the average score in the pretest (X̅= 52), with a significance value of p < 0.05. In addition, this study also resulted in positive student responses to the learning process. Based on these findings, it can be concluded that the application of guided inquiry learning model assisted by mind map is effective in improving students' learning outcomes on oxidation-reduction reaction equation material. This model gives students the opportunity to develop critical thinking skills, creativity, and collaboration. Recommendations for future research are to adopt this model in other chemistry learning contexts and involve a larger sample size to strengthen the generalization of the research results.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIrhamni, Irhamni0030057802
Thesis advisorEva Wijayanti, Imas0013068701
Additional Information: Pembelajaran kimia yang efektif dan inovatif menantang para pendidik untuk meningkatkan pemahaman konsep-konsep yang kompleks. Materi persamaan redoks sering dianggap tidak mudah dan membingungkan oleh peserta didik. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menerapkan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan mind map pada pembelajaran materi persamaan redoks dan mengevaluasi dampaknya terhadap hasil belajar peserta didik. Penelitian ini menggunakan metode pre-eksperimental dengan desain pretest-posttest one group design. Sampel penelitian terdiri dari satu kelas yang dipilih secara acak. Data hasil belajar diperoleh melalui tes tertulis dan diolah menggunakan uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan mind map secara signifikan meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi penyetaraan reaksi reduksi oksidasi. Skor rata-rata posttest pada kelas eksperimen (X̅= 79) secara signifikan lebih tinggi daripada skor rata-rata pada pretest (X̅= 52), dengan nilai signifikansi p < 0,05. Selain itu, penelitian ini juga menghasilkan respon positif peserta didik terhadap proses pembelajaran. Berdasarkan temuan tersebut, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantuan mind map efektif dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi penyetaraan reaksi reduksi oksidasi. Model ini memberikan peserta didik kesempatan untuk mengembangkan keterampilan berpikir kritis, kreativitas, dan kolaborasi. Rekomendasi untuk penelitian selanjutnya adalah mengadopsi model ini dalam konteks pembelajaran kimia lainnya dan melibatkan jumlah sampel yang lebih besar untuk memperkuat generalisasi hasil penelitian.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QD Chemistry
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Salsabila Hari Pertiwi
Date Deposited: 06 Jul 2023 13:53
Last Modified: 06 Jul 2023 13:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25938

Actions (login required)

View Item View Item