Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN E –MODUL GURU PJOK BERBASIS CANVA MATERI GERAK DASAR UNTUK ANAK TUNAGRAHITA DI SEKOLAH KHUSUS SE-KABUPATEN TANGERANG

NUR, ROKHIM (2023) PENGEMBANGAN E –MODUL GURU PJOK BERBASIS CANVA MATERI GERAK DASAR UNTUK ANAK TUNAGRAHITA DI SEKOLAH KHUSUS SE-KABUPATEN TANGERANG. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (TESIS)
01. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
03. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (345kB)
[img] Text
04. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ 02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (143kB)
[img] Text
05. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ 03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (168kB)
[img] Text
06. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ 04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (988kB)
[img] Text
07. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24kB)
[img] Text
08. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ REFF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (81kB)
[img] Text
09. NUR ROKHIM _ 7772210020 _ LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
7772210020_ LOA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (545kB)
[img] Text
7772210020_HAKI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Nur Rokhim, 2023, Development of Canva-based Physical Education Teacher E-Modules on Basic Movement Materials for Tunagrahita Children in Special Schools throughout Tangerang Regency. Thesis. Postgraduate educational technology master program. Sultan Ageng Tirtayasa University. Supervisor I Dr. Hj Isti Rusdiyani, M.Pd, Supervisor II Dr. H. Sholih, M.Pd The purpose of this development research is to produce a learning media product or teaching material for canva-based Physical Education Sports and Health Teachers with basic motion material for mildly disabled children in special schools in Tangerang Regency. Physical Education is part of education to develop abilities through movement so as to achieve health and the expected educational goals which include knowledge, skills, and attitudes. Mild Retarded Children in their growth experience limitations in carrying out their daily activities due to their motor limitations. The rapid development of technology makes teachers required to be able to utilize technology in the implementation of learning. PJOK teachers in special schools are generally class teachers who do not have a basic knowledge of adaptive PE. The learning media development model compiled in this study refers to the ADDIE model development type. The ADDIE development model consists of 5 stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The results of validation from material experts show 83.75% with a very feasible category and media experts of 85.33% so that it shows a very feasible category. While the effectiveness obtained from the pretest and postest obtained an average value of 0.68 which indicates quite effective. Based on the response questionnaire of PJOK teachers, the average score is 93% with a very feasible category. Thus the module of physical education teacher can be used in learning physical education sports and health basic movement for mildly disabled children Keywords: E-Module, Canva, Mild Tunagrahita, ADDIE, Basic Movement

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorISTI, RUSDIYANI196402281990012001
Thesis advisorSHOLIH, SHOLIH19600141987021001
Additional Information: Nur Rokhim, 2023, Pengembangan E-Modul Guru PJOK Berbasis Canva Materi Gerak Dasar Untuk Anak Tunagrahita Di Sekolah Khusus Se-Kabupaten Tangerang. Tesis. Program magister teknologi pendidikan pascasarjana. Universitas sultan ageng tirtayasa. Pembimbing I Dr. Hj. Isti Rusdiyani, M.Pd, Pembimbing II Dr. H. Sholih, M.Pd Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah untuk menghasilkan sebuah produk media pembelajaran atau bahan ajar bagi Guru Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan berbasis canva dengan materi gerak dasar bagi anak tunagrahita ringan di sekolah khusus se-Kabupaten Tangerang. PJOK merupakan bagian dari pendidikan untuk mengembangkan kemampuan melalui gerak sehingga dapat mencapai kesehatan serta tujuan pendidikan yang diharapkan yaitu mencakup pengetahuan, keterampilan, dan sikap. Anak Tunagrahita Ringan dalam pertumbuhannya mengalami keterbatasan dalam melakukan aktivitas keseharianya karena keterbatasan motorik yang dimilikinya. Perkembangan teknologi yang sangat pesat membuat para guru dituntut untuk dapat memanfaatkan teknologi dalam penyelenggaraan pembelajaran. Guru PJOK di sekolah khusus umumnya guru kelas yang belum mempunyai dasar pengetahuan tentang penjas adaptif. Model pengembangan media pembelajaran yang disusun dalam penelitian ini mengacu pada jenis pengembangan model ADDIE. Model pengembangan ADDIE yang terdiri dari 5 tahap yaitu Analisis, Desain, Development, Impelementasi dan Evaluasi. Hasil validasi dari ahli materi menunukkan angka 83,75 % dengan kategori sangat layak dan ahli media sebesar 85,33 % sehingga menunukkan kategori sangat layak. Sedangkan efektifitas yang diperoleh dari pretest dan postest diperoleh nilai rata-rata sebesar 0,68 yang menunukkan cukup efektif. Berdasarkan angket respon guru PJOK memperoleh skor rata-rata sebesar 93 % dengan kategori sangat layak. Dengan demikian e modul guru PJOK dapat digunakan dalam pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan matei gerak dasar untuk anak tunagrahita ringan. Kata Kunci:E-Modul, Canva,Anak Tunagrahita Ringan, ADDIE,Gerak Dasar
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Mr NUR ROKHIM
Date Deposited: 04 Jul 2023 09:14
Last Modified: 04 Jul 2023 09:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25777

Actions (login required)

View Item View Item