Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERTIF LEARNING TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) UNTUK MENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SUMBER DAYA ALAM

Dhaniartika Nurma’ardi, Hilda (2017) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERTIF LEARNING TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) UNTUK MENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SUMBER DAYA ALAM. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERTIF LEARNING TIPE COOPERATIVE INTEGRATED READING AND.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

The aim of the research was finding out the Implementation of Using Cooperative Learning Type Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) to Enhance Understanding of the Concept Natural Resources in the subject social class. This research was conducted in SDN Saga 2 Kab Tangerang academic year 2016/2017. The method of research used quasi experimental with Nonprobability sampling Nonequivalent Control Group Design. The sampling technique used is teknik Purposive Sampling. Data was collected by essai tests. In this study, class IVA as the experiment class make use of learning with a model of CIRC and IVB as the control class using a model direct instruction. Based on data processing pretes obtained average value of a class of experiments =53,5 and class control =48,6. The result of the test different value penultimate class in standard significant = 0,05 obtained thitung =1,69 and ttabel =1,99. After learning, penultimate class given posttest. Based on data processing postes obtained average value of a class of experiments = 72,6 and class control = 66. The result of the test different value penultimate class in standard significant = 0,05 obtained thitung = 3,02 and ttabel = 1,99. The result of the test Gain class t hitung = 2,13 and ttabel =1,99 . Then can be concludid that study result towards the students of subject of social class before use the model of learning CIRC is not different but after use the model of learning CIRC is different and higher than students using a model direct instruction.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Thesis advisorDamanhuri, DamanhuriUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penerapan Model Pembelajaran Koopertif Learning Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Sumber Daya Alam siswa pada mata pelajaran IPS. Penelitian dilaksanakan di SDN Saga 2 Kab Tangerang tahun ajaran 2016/2017. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi ekperimen dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Teknik penarikan sampel yang digunakan ialah teknik Purposive Sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan tes esai. Pada penelitian ini, kelas IVA sebagai kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran CIRC dan kelas B sebagai kelas kontrol menggunakan model pembelajaran langsung. Berdasarkan pengolahan data pretest diperoleh nilai rata-rata kelas eksperimen = 53,5 dan kelas kontrol = 48,6. Dari uji beda nilai kedua kelas pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung = 1,69 dan ttabel = 1,99. Setelah pembelajaran, kedua kelas diberikan posttest. Berdasarkan pengolahan data posttest diperoleh rata-rata nilai eksperimen =72,6 dan kelas kontrol = 66. Dari hasil uji beda nilai kedua kelas pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung = 3,02 dan ttabel = 1,99. Peneliti juga melakukan uji gain didapat hasil thitung = 2,13 dan ttabel =1,99. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPS sebelum menggunakan model pembelajaran CIRC tidak terdapat perbedaan tetapi setelah menggunakan model pembelajaran CIRC terdapat perbedaan dan lebih tinggi dari pada siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 11 Oct 2021 08:03
Last Modified: 11 Oct 2021 08:03
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2566

Actions (login required)

View Item View Item