Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMANFAATAN SEMEN SLAG SEBAGAI BAHAN PENGIKAT TERHADAP PERKERASAN KAKU

DARRYL PRATAMA, ALDRIAN (2023) PEMANFAATAN SEMEN SLAG SEBAGAI BAHAN PENGIKAT TERHADAP PERKERASAN KAKU. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
1. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB) | Request a copy
[img] Text (COVER-BAB 1 + DAFTAR PUSTAKA)
2. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 2)
3. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 3)
4. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 4)
5. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 5)
6. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text (BAB 6)
7. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (247kB) | Request a copy
[img] Text (DAFTAR PUSTAKA)
8. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (615kB) | Request a copy
[img] Text (LAMPIRAN)
9. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (19MB) | Request a copy
[img] Text (CEK PLAGIARISME)
10. Aldrian Darryl Pratama_3336180058_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Road is a transportation infrastructure that includes all parts of the road including complementary buildings and other equipment intended for traffic. Roads have an important role in realizing balanced inter-regional development and also for equitable distribution of development results in a region. The development of road construction is growing in order to realize inter-regional development and the creation of a just and prosperous society. This study aims to determine the effect of using cement slag as a binder and determine the ideal composition of using cement slag with 0%, 1%, 2% and 3% cement slag content on the compressive strength and flexural strength values of concrete. The method used in this research is the experimental method, which is a method carried out by conducting direct experiments in order to obtain data or results that connect the variables studied. According to the findings of this study, the average compressive strength of concrete at 28 days at 0%, 1%, 2%, and 3% cement slag levels (25.07 MPa, 21.87 MPa, 22.17 MPa, and 28.47 MPa) was achieved by using cement slag as a binder. At 28 days, the flexural strengths of concrete beams with zero, one percent, two percent, and three percent steel slag were on average 3.84 MPa, 2.83 MPa, 3.41 MPa, and 4.09 MPa, respectively. According to the test results, the best composition for using concrete as a binder is 3% slag cement. Cement slag's pozzolanic properties can improve aggregate-to-cement paste adhesion.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTWIDI BETHARY, RINDU198212062010122001
Thesis advisorINTARI, DWI ESTI198601242014042001
Additional Information: Jalan merupakan suatu prasarana transportasi yang meliputi segala bagian jalan termasuk bangunan pelengkap dan perlengkapan lainnya yang diperuntukan bagi lalu lintas. Jalan mempunyai peranan penting dalam mewujudkan perkembangan antar wilayah yang seimbang dan juga untuk pemerataan hasil pembangunan di suatu wilayah. Perkembangan pembangunan konstruksi jalan sedang berkembang demi mewujudkan perkembangan antar wilayah dan terciptanya masyarakat yang adil dan Makmur. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan semen slag sebagai bahan pengikat dan menentukan komposisi ideal penggunaan semen slag dengan kadar semen slag 0%, 1%, 2% dan 3% terhadap nilai kuat tekan dan kuat lentur pada beton. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode eksperimental yaitu metode yang dilakukan dengan melakukan percobaan secara langsung agar mendapatkan suatu data atau hasil yang menghubungkan antara variabel yang diteliti. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan semen slag sebagai bahan pengikat diperoleh hasil kuat tekan rata-rata pada beton diumur 28 hari pada kadar semen slag 0%, 1%, 2% dan 3% secara berurutan sebesar 25,07 MPa, 21,87 MPa, 22,17 MPa, dan 28,47 MPa. Hasil rata-rata untuk kuat lentur balok beton diumur 28 hari pada kadar slag baja 0%, 1%, 2% dan 3% secara berurutan sebesar 3,84 MPa, 2,83 MPa, 3,41 MPa, dan 4,09 MPa. Dari data hasil pengujian menunjukan komposisi semen slag 3% adalah komposisi yang optimal untuk penggunaan beton sebagai bahan pengikat. Sifat pozzolanic dari semen slag mampu menambah daya rekat antara agregat dan pasta semen.
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Mr Aldrian Darryl Pratama
Date Deposited: 21 Aug 2023 12:00
Last Modified: 22 Aug 2023 16:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25591

Actions (login required)

View Item View Item