Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEBAK KATA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Nurhayati, Shanti (2017) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEBAK KATA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEBAK KATA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

This study aims to find out how the results of the application of cooperative learning model Guessing Toward the Abilityof understanding the concept of class III B students as experimental class and class III A as a control class that uses direct learning model on SD Panancanagan 3 academic year 2016/2017 on subjects of Social Sciences Especially in basic competencies 2.4 Knowing money. The research method used is quasi experiment with research design nonequivalent control group design. Based on the result of research, it shows that there is difference of concept comprehension ability between students using cooperative learning model Tebak Kata with students using direct learning learning model, can be seen from t-test of two parties that is 2.86 > 2.02, then HO rejected Ha be accepted. Ability to understand the concept between students using cooperative learning model Guess words better than students using direct learning model, can be seen from the test-t one party is 2.86> 1.68, then HO rejected Ha accepted. Thus it can be concluded that there is a difference in the ability of conceptual understanding between students using cooperative learning model Guess Words with students using direct learning learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSyarbini, AsnawiUNSPECIFIED
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana hasil dari penerapan model pembelajaran kooperatif Tebak Kata terhadap kemampuan pemahaman konsep siswa kelas III B sebagai kelas eksperimen dan kelas III A sebagai kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran langsung pada SD Panancanagan 3 tahun pelajaran 2016/2017 pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial khususnya dalam kompetensi dasar 2.4 Mengenal uang. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain penelitian nonequivalent control grup design. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Tebak Kata dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran pembelajaran langsung, dapat dilihat dari uji-t dua pihakyaitu2,86 >2,02, maka HO ditolak Ha diterima. Kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Tebak Kata lebih baik daripada siswa yang menggunakanmodel pembelajaran langsung, dapat dilihat dari uji-t satu pihak yaitu2,86 >1,68, maka HO ditolak Ha diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara siswa yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Tebak Kata dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 11 Oct 2021 07:53
Last Modified: 11 Oct 2021 07:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2558

Actions (login required)

View Item View Item