Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA DI SD

Hasanur Fitri, Umi (2017) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA DI SD. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB)

Abstract

This study aims to determine the ability to read students' understanding on Indonesian subjects after using the Model Card Match learning model in grade III students SDN Kubang Sari 2 academic year 2016/2017. The research method used is quasi experimental method with the research design used is non equivalent control group design. Sampling technique used is purposive sampling. In this study, class 3A as experimental class and class 3B as control class. Based on the pretest data processing obtained the average value of the experimental class = 47.23 and control = 45.19. Data analysis using t-test of two parties at significant level  = 0.05 obtained tcount = 0.79 and ttable = 2.01. Based on t-test it can be concluded that there is no difference in the ability to read students' understanding of class in experiment and control class because they have not been given the acknowledgment. Then after classroom learning experiments and controls are treated differently during the two meetings, then the next is given postes. Based on data processing postes obtained the average value of experimental class = 82,12 and control class = 75,08. Analysis of postes data using t-test of two parties at significant level  = 0.05 obtained tcount = 2.40 and ttable = 2.01 Based on ttest of two parties it can be concluded that there is a significant difference between students' reading comprehension ability Using Index Card Match learning model with students who get direct instruction model treatment on Indonesian language subjects.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHeriawan, AdangUNSPECIFIED
Thesis advisorHerwan, HerwanUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan membaca pemahaman siswa pada mata pelajaran bahasa Indonesia setelah menggunakan model pembelajaran Index Card Match pada siswa kelas III SDN Kubang Sari 2 tahun ajaran 2016/2017. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen dengan desain penelitian yang digunakan adalah non equivalent control group design. Teknik penarikan sampling yang digunakan yaitu purposive sampling. Pada penelitian ini, kelas 3A sebagai kelas eksperimen dan kelas 3B sebagai kelas kontrol. Berdasarkan pengolahan data pretes diperoleh nilai rata-rata kelas eksperimen = 47,23 dan kontrol = 45,19. Analisis data menggunakan uji-t dua pihak pada taraf signifikan  = 0,05 diperoleh thitung = 0,79 dan ttabel = 2,0105. berdasarkan uji-t tersebut dapat disimpulkan bahwa tidak terdapat perbedaanterhadap kemampuan membaca pemahaman siswa dikelas eksperimen dan kelas kontrol karena keduanya belum diberi perakuan. Kemudian setelah pembelajaran dikelas eksperimen dan kontrol diberi perlakuan yang berbeda selama dua pertemuan, maka selanjutnya diberikan postes. Berdasarkan pengolahan data postes diperoleh nilai ratarata kelas eksperimen =82,12 dan kelas kontrol = 75,08. Analisis data postes menggunakan uji-t dua pihak pada taraf siginifikan  = 0,05 diperoleh thitung = 2,40 dan ttabel = 2,01 Berdasarkan analisis uji-t dua pihak tersebut dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifakan antara kemampuan membaca pemahaman siswa yang menggunakan model pembelajaran Index Card Match dengan siswa yang mendapatkan perlakuan model pembelajaran langsung pada mata pelajaran bahasa Indonesia.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 11 Oct 2021 07:43
Last Modified: 11 Oct 2021 07:43
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2550

Actions (login required)

View Item View Item