Kurnia Asih, Lia (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ANIMAKER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD PADA MATA PELAJARAN IPA. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
01. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
02. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ CP.pdf Restricted to Registered users only Download (39kB) |
|
Text
03. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ 01.pdf Restricted to Registered users only Download (503kB) |
|
Text
04. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ 02.pdf Restricted to Registered users only Download (377kB) |
|
Text
05. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ 03.pdf Restricted to Registered users only Download (110kB) |
|
Text
06. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ 04.pdf Restricted to Registered users only Download (184kB) |
|
Text
07. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ 05.pdf Restricted to Registered users only Download (11kB) |
|
Text
08. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ REFF.pdf Restricted to Registered users only Download (48kB) |
|
Text
09. LIA KURNIA ASIH _ 7772210002 _ LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
At present, the learning process is not sufficient by utilizing simple learning resources and learning media but enriched with modern electronic and audiovisual media that are appropriate to teaching materials to improve student learning outcomes. Researchers conducting this research aim to develop learning media that produces products in the form of animaker-based animated videos to improve student learning outcomes. This research uses the method of research and development (R&D). development of learning media focused of science subjects for fifth grade students at SDN 1 Sumurbatu. Determine the validation of learning media and teaching materials carried out by media experts and material experts. Product and material validity results by the two experts show a very feasible category. The media experts score was 85% and the learning material experts score on teaching materials, the trial was carried out through pre-test and post-test questions in class V SDN 1 Sumurbatu. The pre-test score was 47,5 and the post-test score was 79,2 which indicated it was very feasible to use. Positive response to animaker-based animated video learning media shown by students with a percentage of 90% and 85% of the teacher’s assessment. This shows that the developed learning media has a significant influence on the effectiveness of student learning. Based on the results of the analysis of the two experts and the student test, animaker-based animated video learning media meets the criteria to be used as a science learning media in class V SD.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Saat ini, proses pembelajaran tidak cukup dengan memanfaatkan sumber belajar dan media pembelajaran sederhana tetapi diperkaya dengan media modern yang bersifat elektonis dan audio-visual yang sesuai dengan materi ajar guna meningkatkan hasil belajar siswa. Peneliti melakukan penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran yang menghasilkan produk berupa video animasi berbasis animaker untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D). Pengembangan media pembelajaran berfokus pada mata pelajaran IPA untuk siswa kelas V di SDN 1 Sumurbatu. Menentukan validasi media pembelajaran dan materi ajar dilakukan oleh ahli media dan ahli materi. Hasil validitas produk dan materi oleh kedua ahli menunjukkan kategori yang sangat layak. Nilai ahli media adalah 100% dan nilai ahli materi pembelajaran adalah 100%. Selanjutnya, untuk mengetahui efektivitas media pembelajaran pada materi ajar, uji coba dilakukan melalui pertanyaan pre-test dan post-test di kelas V SDN 1 Sumurbatu. Skor pretest adalah 47,6% dan skor post-test adalah 84,4% yang menunjukkan sangat layak untuk digunakan. Respon positif terhadap media pembelajaran video animasi berbasis animaker yang ditunjukkan oleh siswa dengan presentase 87,2% dan 85% dari penilaian guru. Ini menunjukkan bahwa media pembelajaran yang dikembangkan memiliki pengaruh signifikan terhadap efektivitas belajar siswa. Berdasarkan hasil analisis kedua ahli serta uji siswa, media pembelajaran video animasi berbasis animaker telah memenuhi kriteria untuk digunakan sebagai media pembelajaran IPA di kelas V SD. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | instructional media, animated videos, IPA media pembelajaran, video animasi, IPA | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education | |||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran 08-Pascasarjana |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Lia Kurnia Asih | |||||||||
Date Deposited: | 26 Jun 2023 14:18 | |||||||||
Last Modified: | 26 Jun 2023 14:18 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25428 |
Actions (login required)
View Item |