Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL FLIPPING STEM CLASSROOM BERBANTUAN LIVE WORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI FISIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN DI SMA

Aulia Oktaviana, Dinda (2023) PENGARUH MODEL FLIPPING STEM CLASSROOM BERBANTUAN LIVE WORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI FISIKA SISWA PADA PEMBELAJARAN DI SMA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (999kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (362kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (261kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (608kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (46kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (91kB)
[img] Text
Dinda Aulia Oktaviana_2280190014_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of using the flipping stem classroom model assisted by live worksheet to improve students' science literacy skills on heat transfer material. This research is a quantitative research with quasi-experimental method. The population of this study were all students of class XI IPA high school in one of the high schools in Serang Regency. The samples of this study were XI IPA 1 class as the experimental class and XI IPA 2 as the experimental class. The samples were selected using purposive sampling technique. Data collection techniques were carried out by doing pretests, posttests, and student response questionnaires to learning by using the flipping stem classroom model assisted by live worksheets. The posttest results showed that the experimental class using the flipping stem classroom model assisted by live worksheet obtained a higher average score than the control class using ordinary learning. This is indicated by testing the final test hypothesis using the t-test obtained tcount> ttable which is 5.56> 2.00. N-Gain results in the experimental class amounted to 0.76 in the high category, and the control class amounted to 0.52 in the medium category. The results of student responses to learning are very good, this can be seen in filling out student response questionnaires obtained results of 87.1% so that this model can improve student literacy skills, especially in physics lessons on heat transfer material.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFIRMAN SEPTIYANTO, RAHMAT198709042015041001
Thesis advisorSAEFULLAH, ASEP199009292018031001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model flipping stem classroom berbantuan live worksheet untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa pada materi perpindahan kalor. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan metode kuasi eksperimen. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMA di salah satu SMA di Kabupaten Serang. Sampel penelitian ini adalah kelas XI IPA 1 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 2 sebagai kelas eksperimen. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan mengerjakan pretest, posttest, dan angket respon siswa terhadap pembelajaran dengan menggunakan model flipping stem classroom berbantuan live worksheet. Hasil posttest menunjukkan bahwa kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran flipping stem classroom berbantuan live worksheet memperoleh nilai rata-rata lebih tinggi dari kelas kontrol yang menggunakan pembelajaran biasa. Hal ini ditunjukkan dengan pengujian hipotesis uji akhir menggunakan uji-t diperoleh thitung > ttabel yaitu sebesar 5,56 > 2,00. Hasil N-Gain pada kelas eksperimen sebesar 0,76 pada kategori tinggi, dan kelas kontrol sebesar 0,52 pada kategori sedang. Hasil respon siswa terhadap pembelajaran sangat baik, hal ini terlihat pada pengisian angket respon siswa yang diperoleh hasil sebesar 87,1% sehingga model ini dapat meningkatkan kemampuan literasi siswa khususnya pada pelajaran fisika pada materi perpindahan kalor. Kata Kunci : Flipping stem classroom, live worksheet, literasi sains.
Uncontrolled Keywords: Flipping stem classroom, live worksheet, literacy sains. Flipping stem classroom, live worksheet, literasi sains.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Dinda Aulia Oktaviana
Date Deposited: 26 Jun 2023 13:54
Last Modified: 26 Jun 2023 13:54
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25364

Actions (login required)

View Item View Item