Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN APLIKASI MUSIK MAESTRO DALAM PEMBELAJARAN SENI BUDAYA MATERI NOTASI BALOK PADA SISWA KELAS XI

Zerlinadia, Zerlinadia (2023) PENERAPAN APLIKASI MUSIK MAESTRO DALAM PEMBELAJARAN SENI BUDAYA MATERI NOTASI BALOK PADA SISWA KELAS XI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Zerlinadia_2289180016_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (274kB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (362kB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (119kB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9kB)
[img] Text
Zerlinadia_2289180016_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

The 21st century is a century of openness or globalization which demands changes and technological developments, one of which is in the field of education. With the discovery and development of technology, of course, a teacher can use it as a learning medium to support the learning process in the classroom. This study refers to the use of learning media as a support for the learning process of arts and culture in block notation material. The learning media in question is the Maestro. This study aims to improve students' understanding and ability to read block notation which is assisted by using the Maestro which is used as a learning medium. This research method uses class action research (CAR)/Classroom Action Research using the Kemmis & Mc.Taggart model which was conducted on class XI students at SMAN 4 Kota Serang. Classroom action research is divided into 2 cycles, each cycle has 4 stages, namely planning, action, observation, and reflection. The subjects in this study were 10 students in class XI IPS 1. The results showed that the use of Maestroin learning arts and culture on block notation material has increased. This can be seen from the increase in the average value in each cycle. During the pre-cycle, the average value was 28.2%. From pre-cycle to cycle I, it increased by 69.5% and cycle II increased by 81.6%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPERMANA, RIAN198904092020121008
Thesis advisorSYAMSUL, RIZAL198901082019031007
Additional Information: Abad 21 merupakan abad keterbukaan atau globalisasi yang menuntut sebuah perubahan-perubahan dan perkembangan teknologi salah satunya pada bidang pendidikan. Dengan adanya penemuan dan perkembangan teknologi tentunya dapat dimanfaatkan oleh seorang guru sebagai media pembelajaran untuk menunjang proses pembelajaran di kelas. Penelitian ini mengacu pada penggunaan media pembelajaran sebagai penunjang proses pembelajaran seni budaya pada materi notasi balok. Media pembelajaran yang dimaksud adalah Aplikasi Musik Maestro.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman dan kemampuan siswa dalam membaca notasi balok yang dibantu dengan menggunakan aplikasi musik Maestro yang dijadikan sebagai media pembelajaran.Metode penelitian ini menggunakan penetliain tindakan kelas (PTK)/ClassroomAction Research yang dilakukan pada siswa kelas XI di SMAN 4 Kota Serang.Penelitian tindakan kelas terbagi menjadi 2 siklus, setiap siklus mempunyai 4 tahap yaitu perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi.Subjek dalam penelitian ini yaitu siswa kelas XI IPS 1 yang berjumlah 10 siswa.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan aplikasi musik Maestro dalam pembelajaran seni budaya pada materi notasi balok mengalami peningkatan.Hal tersebut dapat dilihat dari peningkatan nilai rata-rata dalam setiap siklusnya. Pada saat pra siklus, nilai rata-rata sebesar 28,2%. Dari pra siklus ke siklus I mengalami peningkatan sebesar 69,5% dan siklus II mengalami peningkatan sebesar 81,6%. Kata kunci: Penelitian Tindakan Kelas, Pendidikan Abad 21, Aplikasi Musik Maestro.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Classroom Action Research, 21st Century Education, Maestro. Kata kunci: Penelitian Tindakan Kelas, Pendidikan Abad 21, Aplikasi Musik Maestro.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88209-Jurusan Pendidikan Seni dan Pertunjukan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Zerlinadia Zerlinadia
Date Deposited: 05 Jun 2023 16:18
Last Modified: 05 Jun 2023 16:18
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/25134

Actions (login required)

View Item View Item