Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GAULL (GAME EDUKASI WORDWALL) PADA MATERI BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 5 SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU BINA INSANI

WILDAN, AGUS (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GAULL (GAME EDUKASI WORDWALL) PADA MATERI BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 5 SEKOLAH DASAR ISLAM TERPADU BINA INSANI. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Agus Wildan_7772210009_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (373kB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (984kB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (40kB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (165kB)
[img] Text
Agus Wildan_7772210009_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The phenomenon of disruption that pervades the world today inspires educators to carry out innovation and high creativity in order to create a fun learning process. Researchers conducting research aim is to produce products or develop learning media GAULL (Educational Game Wordwall), game evaluation by using platform Wordwall based website form link which can be integrated in a way online or offline. Presence Wordwall has a role with several supporting features to create teaching materials by utilizing renewable technology. To be able to support what is expected, researchers use this type of R&D or often known as Research and Development, with the model used is ADDIE, there are five stages, including; analysis, design, development, implementation, and evaluation. Based on the results of the validation of material experts, a score of 90% is obtained in the very feasible category, and the results of the validation by media experts are obtained with a score of 93% in the very feasible category. Based on the results pretest and posttest, getting a score of 80% in the high or effective category. Based on the results of the student response questionnaire, a score of 98% was obtained in the very decent category. So it can be concluded, this media is very suitable for use by grade 5 elementary school students for geometric materials.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUHERMAN, SUHERMAN195902141985031003
Thesis advisorRUSDIYANI, ISTI196402281990012001
Additional Information: Fenomena disrupsi yang merasuk pada dunia saat ini, menggugah para pendidik untuk melakukan adanya inovasi dan kreativitas tinggi guna terjadinya proses pembelajaran yang menyenangkan. Peneliti melakukan penelitian tujuannya adalah untuk menghasilkan produk atau mengembangkan media pembelajaran GAULL (Game Edukasi Wordwall), game evaluasi dengan menggunakan platform Wordwall dengan berbasis website berupa link yang dapat terintegrasi dengan cara online ataupun offline. Hadirnya Wordwall memiliki peran dengan beberapa fitur pendukung guna membuat bahan ajar dengan memanfaatkan teknologi terbarukan. Untuk dapat menunjang apa yang diharapkan, maka peneliti menggunakan jenis R&D atau sering dikenal dengan Research and Development, dengan model yang digunakan adalah ADDIE, terdapat lima tahapan, diantaranya; analisis, desain, development, implementasi, dan evaluasi. Berdasarkan hasil validasi ahli materi, mendapatkan skor 90% dengan kategori sangat layak, dan hasil validasi ahli media mendapatkan skor 93% dengan kategori sangat layak. Berdasarkan hasil pretest dan postest, mendapatkan skor 80% dengan kategori tinggi atau efektif. Berdasarkan hasil angket respon peserta didik, mendapatkan skor 98% dengan kategori sangat layak. Maka dapat disimpulkan, media ini sangat layak digunakan untuk siswa kelas 5 Sekolah Dasar materi bangun ruang.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Instructional Media,Wordwall, Geometry. Kata kunci: Media Pembelajaran, Wordwall, Bangun Ruang.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Mr Agus Wildan
Date Deposited: 06 Jun 2023 16:25
Last Modified: 06 Jun 2023 16:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/24860

Actions (login required)

View Item View Item