Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISA GETARAN MOUNTING MOTOR DIESEL DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN RUBBER DAN POLYURETHANE

PANCA NUGRAHA, ADI (2015) ANALISA GETARAN MOUNTING MOTOR DIESEL DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN RUBBER DAN POLYURETHANE. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISA GETARAN MOUNTING MOTOR DIESEL.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

ABSTRACT Mounting or dumper function is essential to reduce the vibration generated upon arising and turn the machine on. Thus, when experiencing these problematic devices, the vibration of the engine can not be muted and feel to the cabin, frame or foundation of the machine itself. In this study the authors aimed to determine the result of vibrations generated from diesel engine cylinder capacity of 1 to the frame using rubber and polyurethane materials. From the results of vibration testing done 3 variable rotation speed of 1000 rpm diesel engine, 1500 rpm, 2000 rpm. The highest deviation value for the use of rubber mounting using weights and do not use a higher load at 2000 rpm compared with the use of polyurethane mounting that the value of 0:08 mm for mounting rubber with 0.17mm load and no-load for mounting rubber. whereas for mounting polyurethane with load 0.002 mm and 0:02 mm for polyurethane mounting without load. Lowest deviation value found in the use of rubber mounting with load and without load at 1000 and 1500 rpm compared with the polyurethane mounting with a value of 0.012 mm at 1000 rpm, 0.003 mm at 1500 rpm with a load of rubber mounting, rubber mounting with no load on the 1000 rpm 0:12 mm and 0:05 mm at 1500 rpm. Keywords: diesel motor, Vibration, Mounting Rubber and Polyurethane

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorListijorini, Erni197011022005012001
Thesis advisorAgung Sudrajad, EngUNSPECIFIED
Additional Information: ABSTRAK iii Mounting atau dumper berfungsi sangat penting untuk mengurangi getaran yang timbul dan dihasilkan pada saat mesin di hidupkan. Sehingga, bila mengalami peranti ini bermasalah, maka getaran dari mesin tidak bisa diredam dan terasa ke kabin, rangka atau pondasi dari mesin itu sendiri. Pada penelitian ini penulis bertujuan untuk mengetahui hasil getaran yang di hasilkan dari motor diesel kapasitas 1 silinder terhadap rangka dengan menggunakan bahan rubber dan polyurethane. Dari hasil pengujian getaran di lakukan 3 variabel kecepatan putaran motor diesel yaitu 1000 rpm, 1500 rpm, 2000 rpm. Nilai simpangan tertinggi untuk penggunaan mounting rubber dengan menggunakan beban dan tidak menggunakan beban lebih tinggi pada rpm 2000 di banding dengan penggunaan mounting polyurethane yaitu dengan nilai 0.08 mm untuk mounting rubber dengan beban dan 0.17 mm untuk mounting rubber tanpa beban. sedangkan untuk mounting polyurethane dengan beban 0.002 mm dan 0.02 mm untuk mounting polyurethane tanpa beban. Nilai simpangan paling rendah terdapat pada penggunaan mounting rubber dengan beban dan tanpa beban di 1000 dan 1500 rpm di banding dengan mounting polyurethane yaitu dengan nilai 0.012 mm di rpm 1000, 0.003 mm di rpm 1500 untuk mounting rubber dengan beban, untuk mounting rubber tanpa beban pada 1000 rpm 0.12 mm dan 0.05 mm pada 1500 rpm. Kata Kunci : Motor diesel,Getaran,Mounting Rubber dan Polyurethane
Uncontrolled Keywords: Motor diesel,Getaran,Mounting Rubber dan Polyurethane diesel motor, Vibration, Mounting Rubber and Polyurethane
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 21201-Jurusan Teknik Mesin
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 05:42
Last Modified: 25 Oct 2021 05:42
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2447

Actions (login required)

View Item View Item