Setyoningrum, Tiara (2023) MOTIVASI BELAJAR SISWA SAAT PEMBELAJARAN DARING DENGAN LURING PADA ERA NEW NORMAL DI SMA NEGERI 18 TIGARAKSA KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_02.pdf Restricted to Registered users only Download (184kB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_03.pdf Restricted to Registered users only Download (766kB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_04.pdf Restricted to Registered users only Download (811kB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_05.pdf Restricted to Registered users only Download (25kB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_ref.pdf Restricted to Registered users only Download (240kB) |
|
Text
Tiara Setyoningrum_2290180029_lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This study aims to; 1) to find out whether or not there is a comparison of student learning motivation during online and offline learning for class XII social studies students at SMA Negeri 18, Tangerang Regency, and 2) to find out how much difference students' learning motivation is during online and offline learning in the new normal era in class XII social studies students at SMA Negeri 18 Tangerang Regency. This research is a comparative causal research with a quantitative approach. The population of this study was class XII social studies students of SMA Negeri 18, Tangerang Regency. The sampling method used was simple random sampling using the slovin formula and obtained 57 people as research subjects. Data collection techniques use questionnaires. Data analysis techniques use validity tests, reliability tests, normality tests, homogeneity tests and paired sample t-test analysis tests. Data processing techniques use descriptive statistics. While the theory used is Keller's ARCS Motivation theory. The results of the study are that there are differences in student learning motivation during online and offline learning in class XII social studies students at SMA Negeri 18 Tangerang Regency and based on a comparison scheme of student learning motivation online and offline seen from Keller's ARCS theory, namely ARCS motivation online, the discussion process tends to be passive, lack of student confidence to ask questions and is influenced by a less conducive learning environment. Unlike when offline, students tend to be more courageous which makes learning more interactive and influenced by a supportive learning atmosphere. Keywords: Learning Motivation, Online Learning, Offline Learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan; 1) untuk mengetahui ada atau tidak perbandingan motivasi belajar siswa saat pembelajaran daring dengan luring pada siswa kelas XII IPS di SMA Negeri 18 Kab. Tangerang, dan 2) untuk mengetahui seberapa besar perbedaan motivasi belajar siswa pada saat pembelajaran daring dengan luring di era new normal pada siswa kelas XII IPS di SMA Negeri 18 Kabupaten Tangerang. Penelitian ini merupakan penelitian kausal komparatif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini yaitu siswa kelas XII IPS SMA Negeri 18 Kabupaten Tangerang. Metode sampling yang dipakai yaitu simple random sampling dengan menggunakan rumus slovin dan diperoleh 57 orang sebagai subjek penelitian. Teknik pengumpulan data menggunakan angket. Teknik analisis data menggunakan uji validitas, uji reliabilitas, uji normalitas, uji homogenitas dan uji analisis paired sample t-test. Teknik pengolahan data menggunakan statistik deskriptif. Sedangkan teori yang digunakan yaitu teori Motivasi ARCS Keller. Hasil penelitian yaitu terdapat perbedaan motivasi belajar siswa saat pembelajaran daring dengan luring pada siswa kelas XII IPS di SMA Negeri 18 Kabupaten Tangerang dan berdasarkan skema perbandingan motivasi belajar siswa saat daring dan luring dilihat dari teori ARCS Keller yaitu motivasi ARCS saat daring, proses diskusi cenderung pasif, kurangnya kepercayaan diri siswa untuk bertanya dan dipengaruhi oleh lingkungan belajar yang kurang kondusif. Berbeda dengan saat luring, siswa cenderung lebih berani yang membuat pembelajaran menjadi lebih interaktif dan dipengaruhi oleh suasana belajar yang mendukung. Kata Kunci: Motivasi Belajar, Pembelajaran Daring, Pembelajaran Luring. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Keywords: Learning Motivation, Online Learning, Offline Learning. Kata Kunci: Motivasi Belajar, Pembelajaran Daring, Pembelajaran Luring. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi |
|||||||||
Depositing User: | Tiara Setyoningrum | |||||||||
Date Deposited: | 23 May 2023 09:34 | |||||||||
Last Modified: | 23 May 2023 09:34 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/24237 |
Actions (login required)
View Item |