Azizah Imaroh, Nur (2023) PROFIL PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA ANAK-ANAK PEMULUNG DI KELOMPOK BELAJAR “SEKOLAH KAMI” BEKASI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Nur Azizah Imaroh_2225180101_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_01.pdf Restricted to Registered users only Download (551kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_02.pdf Restricted to Registered users only Download (197kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_03.pdf Restricted to Registered users only Download (171kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_04_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (533kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_05.pdf Restricted to Registered users only Download (67kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (151kB) |
|
Text
Nur Azizah Imaroh_2225180101_Lamp_compressed.pdf Restricted to Registered users only Download (855kB) |
Abstract
This study aims to describe the profile of learning mathematics taught by math teachers in class IV from the pedagogic aspect and didactic principles. Researchers used qualitative research using purposive sampling techniques to take research subjects. This research is supported by a phenomenological approach. Data collection in this study was obtained from in-depth observation, in-depth interviews, semi-structured and unstructured, as well as documentation. The results of the research obtained are in general an overview related to learning mathematics for students equivalent to class IV Elementary School at "Sekolah Kami" who are very enthusiastic in learning mathematics. However, there are still many who do not fully understand what material they receive. In this case, an analysis related to the teacher's pedagogic aspects in teaching found that it can be said that the teacher has fulfilled the pedagogic aspects, but there are several aspects that are not fulfilled, such as in the development of the curriculum in mathematics, in "Sekolah Kami" the teacher does not use the RPP (Learning Implementation Plan), but teachers have benchmarks for learning objectives, and look at the current Indonesian education curriculum 2013 curriculum. In addition, teachers have not been able to utilize information and communication technology for the benefit of learning, where their life and family backgrounds are not literate with technology, and limitations student facilities that support activities using ICT. And for the didactic principles applied by the fourth-grade mathematics teacher at "Sekolah Kami" ranging from the motivational principle to the evaluation principle, the fourth-grade mathematics teacher has applied them well in the "Sekolah Kami" study group, and to the maximum extent the teacher has carried out their duties as a teacher at the school of scavengers with all the limitations.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil pembelajaran matematika yang diajarkan oleh guru matematika kelas IV dilihat dari aspek pedagogik dan asas-asas didaktik. Peneliti menggunakan penelitian kualitatif dengan menggunakan teknik purposive sampling untuk mengambil subjek penelitian. Penelitian ini ditunjang dengan pendekatan fenomenologi. Pengumpulan data pada penelitian ini diperoleh dari observasi mendalam, wawancara mendalam, semiterstruktur dan tidak terstruktur, serta dokumentasi. Hasil penelitian yang diperoleh secara umum gambaran terkait pembelajaran matematika untuk peserta didik setara kelas IV SD di “Sekolah Kami” sangat antusias dalam belajar matematika. Tetapi masih terbilang banyak yang belum memahami betul apa materi yang mereka terima. Dalam hal ini dianalisis terkait aspek pedagogik guru dalam mengajar didapati bahwa dapat dikatakan guru sudah memenuhi aspek pedagogik, tetapi ada beberapa aspek yang tidak memenuhi, seperti pada pengembangan kurikulum pada mata pelajaran matematika, di “Sekolah Kami” guru tidak menggunakan RPP (Rencana Pelaksanaan Pembelajaran), tetapi guru mempunyai patokan untuk tujuan pembelajaran, dan melihat pada kurikulum pendidikan Indonesia saat ini kurikulum 2013. Selain itu guru belum dapat memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi untuk kepentingan pembelajaran, dimana latar belakang kehidupan dan keluarga mereka yang tidak melek dengan teknologi, dan keterbatasan sarana siswa yang menunjang kegiatan menggunakan TIK. Dan untuk asas-asas didaktik yang diterapkan oleh guru matematika kelas IV di “Sekolah Kami” mulai dari asas motivasi hingga asas evaluasi.telah diterapkan oleh guru matematika kelas IV di kelompok belajar “Sekolah Kami” secara baik, dan semaksimal guru yang telah menjalankan tugasnya sebagai guru di sekolah pemulung tersebut dengan segala keterbatasan. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Nur Azizah Imaroh | |||||||||
Date Deposited: | 23 May 2023 09:32 | |||||||||
Last Modified: | 23 May 2023 09:32 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/24224 |
Actions (login required)
View Item |