PUTRI, HARDIYANTI KARTIKA (2023) Meningkatkan Keterampilan Vokasional Membatik Tie Dye melalui Teknik Modeling pada Anak dengan Hambatan Intelektual Kelas VIII SMPKh di SKh Negeri 01 Kota Serang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
This is the latest version of this item.
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (138kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_02.pdf Restricted to Registered users only Download (597kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_03.pdf Restricted to Registered users only Download (493kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_04.pdf Restricted to Registered users only Download (679kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (299kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_05.pdf Restricted to Registered users only Download (10kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Hardiyanti Kartika Putri_2287170034_01.pdf Restricted to Registered users only Download (730kB) |
Abstract
This research is motivated by the problems found in SKh Negeri 01 Serang City, namely the vocational skills of tie dye batik are still not implemented optimally by teachers in schools because teachers still use conventional techniques in learning. The purpose of giving tie dye batik skills is so that children can develop and hone their abilities as a provision after graduation. In this study using an experimental method with a single subject research (SSR) approach, the design used is A-B-A, the subject of this research is one of the eighth grade students of SKh Negeri 01 Serang City with intellectual disabilities. The data collection techniques used are observation, documentation, and instruments. Analysis of the data used in the form of descriptive statistics with the presentation as outlined in the form of a graph in this study. From the results of the study showed that modeling techniques can improve the vocational skills of tie dye batik. The results obtained from the subject can be seen from the baseline-1 (A1) condition with a final value of 33.33% in the natural condition of the subject before being given the intervention/treatment. At the time of intervention (B) with a total of 79.91% this data was obtained from the subject by being given an intervention using modeling techniques. Meanwhile, at baseline-2 (A2) the total was 69.69%, in this phase the research subjects were given intervention/treatment, which means that there is a significant effect of modeling techniques on the vocational skills of tie dye batik for children with intellectual disabilities.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini di latarbelakangi oleh adanya permasalahan yang ditemukan di SKh Negeri 01 Kota Serang yaitu keterampilan vokasional membatik tie dye masih belum dilaksanakan secara optimal oleh guru di sekolah karena guru masih menggunakan teknik konvensional dalam pembelajaran. Tujuan diberikan keterampilan membatik tie dye yaitu agar anak dapat mengembangkan dan mengasah kemampuan yang dimiliki sebagai bekal setelah lulus nanti. Pada penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan pendekatan single subjek research (SSR) desain yang digunakan yaitu A-B-A, subjek penelitian ini yaitu salah satu siswa kelas VIII SKh Negeri 01 Kota Serang dengan hambatan intelektual. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu, observasi, dokumentasi, dan instrument. Analisis data yang digunakan berupa statistik deskriptif dengan penyajian yang dituangkan dalam bentuk grafik pada penelitian ini. Dari hasil penelitian menunjukan bahwa teknik modelling dapat meningkatkan keterampilan vokasional membatik tie dye. Hasil yang diperoleh dari subjek dapat dilihat dari kondisi baseline-1 (A1) dengan nilai akhir 33,33% pada kondisi alamiah subjek sebelum diberikan intervensi/perlakuan. Pada saat intervensi (B) dengan jumlah 79,91% data ini di dapat dari subjek dengan diberikan intervensi menggunakan teknik modelling. Sedangkan pada saat baseline-2 (A2) memperoleh jumlah 69,69% pada fase ini subjek penelitian setelah diberikan intervensi/perlakuan yang dapat diartikan ada pengaruh signifikan teknik modelling terhadap keterampilan vokasional membatik tie dye anak dengan hambatan intelektual. | |||||||||
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education L Education > LD Individual institutions (United States) |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Hardiyanti Kartika Putri | |||||||||
Date Deposited: | 10 May 2023 09:45 | |||||||||
Last Modified: | 10 May 2023 09:45 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/23922 |
Available Versions of this Item
- Meningkatkan Keterampilan Vokasional Membatik Tie Dye melalui Teknik Modeling pada Anak dengan Hambatan Intelektual Kelas VIII SMPKh di SKh Negeri 01 Kota Serang. (deposited 10 May 2023 09:45) [Currently Displayed]
Actions (login required)
View Item |