Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

HUBUNGAN STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 4-5 TAHUN

NURENI, FAJAR (2017) HUBUNGAN STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
HUBUNGAN STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Children gain a variety of motion experiences requiring nutritional intake. Healthy children will show optimal abilities of motorcycles. The reality of underweight children under five in sub-district of Serang reaches 3.27% and short children reaches 7.3%, whereas children are more than 2.25% .This reduces the concentration of children, influence the development of coordinated muscular control in motion activity. The aim of this research is to know the correlation of nutritional status with the gross motor development of 4-5 year old child in Serang subdistrict and the influence of nutritional status toward the children's gross motor development. This research uses correlation study with cross sectional approach. The sampling technique used is multi stage sampling which is cluster sampling, proportional sampling, and random sampling technique with samples of 54 children aged 4-5 years. Data collection techniques through measurement and direct observation. nutrition using weight measurement / body weight (BB / TB), and rough motor development variable using observation guidance instrument. Data analysis technique using Spearman Rank bivariate analysis ( . The results showed the correlation coefficient between nutritional status with gross motor development of ( 0.757. Hypothesis testing obtained t count equal to 8.352> t table of 2,00665 and obtained the coefficient of determination of 0.573.Sehingga it can be concluded that there is a positive and significant relationship between nutritional status and gross motor development of children aged 4-5 years in District Serang. Great influence given the nutritional status of gross motor development of 57.3%. It is expected that teachers and parents can bersinergis so that children achieve optimal growth and development.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFatimah, AtinUNSPECIFIED
Thesis advisorTricahyani, TricahyaniUNSPECIFIED
Additional Information: Anak mendapatkan pengalaman gerak yang beraneka macam memerlukan asupan gizi.Anak yang sehat akan menunjukan kemampuan motorik kasar yang optimal.Kenyataannya balita gizi kurang di kecamatan Serang mencapai 3,27 % dan anak pendek mencapai 7,3 %, sedangkan balita gizi lebih sebanyak 2,25 %.Hal ini menurunkan konsentrasi anak,sehingga akan mempengaruhi perkembangan pengendalian otot-otot yang terkoordinasi dalam aktifitas gerak.Penelitian bertujuan untuk mengetahui hubungan status gizi dengan perkembangan motorik kasar anak usia 4-5 tahun di Kecamatan Serang dan besar pengaruh status gizi terhadap perkembangan motorik kasar anak. Penelitian ini menggunakan studi korelasi dengan pendekatan cross sectional.Teknik sampling yang digunakan adalah multi stage sampling yaitu teknik cluster sampling,proportional sampling,dan random sampling dengan sampel 54 anak usia 4-5 tahun.Teknik pengumpulan data melalui pengukuran dan observasi langsung.Variabel status gizi menggunakan pengukuran Berat Badan/Tinggi Badan(BB/TB),dan variabel perkembangan motorik kasar menggunakan instrumen pedoman observasi.Teknik analisis data menggunakan analisis bivariat Spearman Rank( . Hasil penelitian menunjukkan koefisien korelasi antara status gizi dengan perkembangan motorik kasar sebesar ( 0,757.Pengujian hipotesis diperoleh t hitung sebesar 8,352>t tabel sebesar 2,00665 dan diperoleh nilai koefisien determinasi sebesar 0,573.Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara status gizi dengan perkembangan motorik kasar anak usia 4-5 tahun di Kecamatan Serang. Besar pengaruh yang diberikan status gizi terhadap perkembangan motorik kasar sebesar 57,3%.Diharapkan guru dan orang tua dapat bersinergis sehingga anak mencapai pertumbuhan dan perkembangan yang optimal.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 08 Oct 2021 03:55
Last Modified: 08 Oct 2021 03:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2378

Actions (login required)

View Item View Item