NURUL ARIFIN, FIKI (2017) HUBUNGAN ANTARA PEMAHAMAN KONSEP DENGAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY (TSTS) PADA MATA PELAJARAN IPA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
HUBUNGAN ANTARA PEMAHAMAN KONSEP DENGAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARA.pdf Download (8MB) |
Abstract
The research aims to find out the relationship between conceptual understanding with students' critical thinking ability through Cooperative Type Two Stay Two Stray (TSTS) cooperative learning model. The research was applied to fourth grade students of SDN Karundang 2 Cipocok Jaya Serang. In this research used descriptive method with quantitative approach. The subjects of the study were students of grade IV-B SDN Karundang 2, which amounted to 27 students. Technique of collecting data by using test. The test is used to measure students' understanding and critical thinking skills. Based on the results of the study there can be a significant positive correlation between conceptual understanding with students' critical thinking skills of class IV-B on the subject of natural resources in SD Negeri Karundang 2 Serang. The result of students 'critical thinking ability that is influenced by students' concept understanding is strong with the correlation coefficient (r) of 0.724. The coefficient of determination obtained by = 0.524 means that 52.4% of students 'critical thinking ability contributes to students' conceptual understanding. And it turns tcount bigger than ttable or 5,269 at level 5%. Hence the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative Hypothesis (Ha) is accepted. Means there is a significant correlation between conceptual understanding and critical thinking skills of fourth graders in SD Negeri Karundang 2 Serang.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian bertujuan untuk mengetahui hubungan antara pemahaman konsep dengan kemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS). Penelitian diterapkan pada siswa kelas IV SDN Karundang 2 Cipocok Jaya Serang. Pada penelitian ini digunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV-B SDN Karundang 2 yang berjumlah 27 siswa. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan tes. Tes digunakan untuk mengukur pemahaman dan kemampuan berpikir kritis siswa. Berdasarkan hasil penelitian terdapat korelasi positif yang signifikan antara pemahaman konsep dengan kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV-B pada pokok bahasan sumber daya alam di SD Negeri Karundang 2 Serang. Hasil kemampuan berpikir kritis siswa yang dipengaruhi oleh pemahaman konsep siswa yaitu kuat dengan koefisien korelasi ( r ) sebesar 0,724. Koefisien determinasi yang diperoleh sebesar = 0,524. Dan ternyata t hitung lebih besar dari ttabel atau 5,269 pada taraf 5%. Maka Hipotesis nol (Ho) ditolak dan Hipotesis alternatif (Ha) diterima. Berarti terdapat korelasi yang signifikan antara pemahaman konsep dengan kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV di SD Negeri Karundang 2 Serang. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 08 Oct 2021 03:11 | |||||||||
Last Modified: | 08 Oct 2021 03:11 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2356 |
Actions (login required)
View Item |