Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GUIDED TEACHING (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI A SDN Pasir Gadung 2 Kabupaten Tangerang)

Karlina Wati, Yeti (2015) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GUIDED TEACHING (Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas VI A SDN Pasir Gadung 2 Kabupaten Tangerang). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
2._MENINGKATKAN_HASIL_BELAJAR_IPS_DENGAN_PENERAPAN_MODEL_PEMBELAJARAN_KOOPERATIF_TIPE_GUIDED_TEACHING_2.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

ABSTRACT INCREASING STUDENTS ACHIEVEMENT IN SOCIAL STUDY BY APPLYING COOPERATIVE TYPE GUIDED TEACHING ON STUDENTS CLASS VI Yeti Karlina Wati 2227102766 The main problem of this research was the founding of the process of social study in SDN Pasir Gadung 2 grade VI was the teacher does not use variatif method. The teacher only focus on the book so that the students activity only write and it can makethe students pasive. This condition impact to the activity and the result of the outcomes low. The purpose of this researchis to increase students achievement on social study subject by applying cooperative Guided Teaching type model so that the students learning activity can be incrase. The subject of this research 36 students in class VI SDN Pasir Gadung 2,Cikupa, Kabupaten Tangerang. The research methode that applied were class action research (CAR) that conduct for two cycle according to spiral groove from Kemmis and Mc.Taggart. The data collection of the research are used the result of the students achievement, and the observation teacher between an students. The result of the research can be conclude that average of students pre-cycle test were 61,13 with the minimum criteria 53%. On the first cycle was conducted on September, 3 i rd 2014 showed the average of students achievement were 69,02 with the minimum criteria 72,22%, the target were 80% with the average were 75. It the conclude that the first cycle were not suitable with the achievement indicator. On the second cycle was conducted on September 10 th 2014 showed the average of students achievement increased with the average 80,97 with the completeness criteria 89% it means that the indicator of the achievement were incrased. Beside that, the average of students activities was increased from first cycle to second cycle, the average of students achievement in the first cycle were 70%, in the second cycle the achievement tobe 94%, the achievement of indicator were increased as it has been set at 80%. It can be conclude that learning by using cooperative Guided Teaching type could increase students achievement as the result of the second cycle were significant. Keywords : Achievement of social learning, cooperative learning model type Guided Teaching.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDamanhuri, Damanhuri198203032006041004
Thesis advisorNurhasanah, Ana197410182006042009
Additional Information: ABSTRAK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GUIDED TEACHING PADA SISWA KELAS VI Yeti Karlina wati 2227102766 Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya temuan-temuan dalam proses pembelajaran IPS di kelas VI SDN Pasir Gadung 2 guru tidak menggunakan metode pembelajaran yang variatif , guru hanya fokus pada buku paket sehingga aktivitas siswa hanya mencatat dan itu membuat siswa cenderung pasif. Adanya kondisi-kondisi tersebut berdampak pada rendahnya aktivitas dan hasil belajar siswa. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Guided Teaching. Adapun subjek penelitian ini adalah 36 siswa kelas VI SDN Pasir Gadung 2, Cikupa Kabupaten Tangerang. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan pada 2 siklus sesuai dengan alur spiral dari Kemmis dan MC Taggart. Pengumpulan data yang dilakukan pada penelitian ini yaitu menggunakan tes hasil belajar siswa, observasi aktivitas guru dan siswa. Adapun hasil penelitian ini menunjukan bahwa pada pra siklus tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya adalah 61,13 dengan kriteria ketuntasan yaitu 53%. Pada siklus 1 yang dilaksanakan pada tanggal 3 September 2014 menunjukan tes hasil belajar siswa nilai rata-ratanya 69,02 dengan kriteria ketuntasan 72,22% target yang diharapkan 80% dengan nilai rata-rata 75 sehingga pada siklus 1 belum sesuai dengan indikator keberhasilan. Pada siklus II yaitu dilaksanakan pada tanggal 10 September menunjukan tes hasil belajar siswa mengalami peningkatan nilai rata-ratanya 80,97 dengan kriteria ketuntasan 89% yang berarti bahwa indikator keberhasilan yang diharapkan telah tercapai. Selain itu rata-rata presentase aktivitas siswa juga megalami peningkatan dari siklus I ke siklus II, rata-rata presentase aktivitas siswa pada siklus I yaitu 70% meningkat pada siklus II menjadi 94%, perolehan tersebut sudah mencapai indikator keberhasilan yang ditetapkan yaitu sebesar 80%. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Guided Teachingdapat meningkatkan hasil belajar siswa sesuai hasil penelitian siklus ke 2 yang signifikan. Kata Kunci : Hasil Belajar IPS, Model pembelajaran kooperatif learning tipe Guided Teaching.
Uncontrolled Keywords: Achievement of social learning, cooperative learning model type Guided Teaching. Hasil Belajar IPS, Model pembelajaran kooperatif learning tipe Guided Teaching.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 05:48
Last Modified: 25 Oct 2021 05:48
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2350

Actions (login required)

View Item View Item