Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Implementasi Bantuan Sosial Pendidikan Program Indonesia Pintar Sebagai Tanggung Jawab Negara Terhadap Warga Negara (Studi Deskriptif di SMP Negeri 1 Kresek, Kecamatan Kresek, Kabupaten Tangerang-Banten)

Nainah, Evi (2023) Implementasi Bantuan Sosial Pendidikan Program Indonesia Pintar Sebagai Tanggung Jawab Negara Terhadap Warga Negara (Studi Deskriptif di SMP Negeri 1 Kresek, Kecamatan Kresek, Kabupaten Tangerang-Banten). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Evi Nainah_2286190012_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (470kB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (385kB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (479kB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_ 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (130kB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (354kB)
[img] Text
Evi Nainah_2286190012_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (685kB)

Abstract

Education is one of the national development agendas to educate the nation's life and improve the quality of human resources. Education in Indonesia is currently facing the problem of a high dropout rate, according to data released by databoks.kadata (2022) a source from the Ministry of Education and Culture regarding the dropout rate in Indonesia in 2016-2021 as many as 75,303 people. The 1945 Constitution mandates that fulfilling the right to education is the responsibility of the state. that is, normatively the state is the party responsible for fulfilling the educational rights of its citizens. Therefore, the government issued a policy, one of which is the Program Indonesia Pintar (PIP). In its implementation, there are problems with implementing PIP to achieve its goals. This research is a qualitative research with a descriptive study method with data collection through observation, interviews and documentation. The purpose of this research is to find out how the implementation of PIP Education Sosial Assistance in SMP Negeri 1 Kresek. The results of the research on the implementation of PIP at SMP Negeri 1 Kresek, namely the policy standard for implementing PIP at SMP Negeri 1 Kresek is Regulation of the Secretary General of the Ministry of Research and Technology Number 20 of 2021. The resources used include human resources, budget, and time. The characteristics of the implementing organization in the implementation of PIP at SMP Negeri 1 Kresek are fragmentation or division of responsibilities between the parties involved in the implementation. Communication between implementing organizations and resources is interrelated and influences policy implementation. The disposition/attitude of the executor in this case accepts and responds well to the policies set. Social and economic conditions also support and have a positive impact on the implementation of PIP at SMP Negeri 1 Kresek. Keywords: Implementation, Education Social Assistance, Program Indonesia Pintar.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJamaludin, Ujang197708012005011002
Thesis advisorAlwan Bahrudin, Febrian198804052015041002
Additional Information: ABSTRAK Pendidikan merupakan salah satu agenda pembangunan nasional untuk mencerdaskan kehidupan bangsa dan meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Pendidikan di Indonesia saat ini menghadapi masalah angka putus sekolah yang masih tinggi, menurut data yang dirilis oleh databox.kadata (2022) sumber Kemendikbudristek tentang angka putus sekolah di Indonesia tahun 2016-2021 sebanyak 75.303 orang. UUD 1945 mengamanatkan bahwa pemenuhan hak pendidikan merupakan tanggung jawab negara. artinya, secara normatif negara menjadi pihak yang bertanggung jawab atas pemenuhan hak pendidikan warga negaranya. Oleh karena itu, pemerintah mengeluarkan kebijakan salah satunya adalah Program Indonesia Pintar (PIP). Dalam implementasinya, terdapat permasalahan penerapan PIP untuk dapat mencapai tujuannya. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode studi deskriptif dengan pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana Implementasi Bantuan Sosial Pendidikan PIP di SMP Negeri 1 Kresek. Hasil Penelitian pada implementasi PIP di SMP Negeri 1 Kresek yaitu standar kebijakan dalam implementasi PIP di SMP Negeri 1 Kresek adalah Peraturan Sekretaris Jenderal Kemendikbud Nomor 20 Tahun 2021. Sumber daya yang digunakan diantaranya sumber daya manusia, anggaran, dan waktu. Karakteristik organisasi pelaksana dalam implementasi PIP di SMP Negeri 1 Kresek terdapat fragmentasi atau pembagian tanggung jawab di antara pihak-pihak yang terlibat dalam implementasi. Komunikasi antar organisasi pelaksana dan sumber daya merupakan hal yang saling berkaitan dan mempengaruhi implementasi kebijakan. Disposisi/sikap pelaksana dalam hal ini menerima dan memberikan respon baik atas kebijakan yang ditetapkan. Kondisi sosial, ekonomi dan turut mendukung dan memberikan dampak positif dalam implementasi PIP di SMP Negeri 1 Kresek. Kata Kunci : Implementasi, Bantuan Sosial Pendidikan, Program Indonesia
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Mrs Evi Nainah
Date Deposited: 03 May 2023 10:25
Last Modified: 03 May 2023 10:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/23392

Actions (login required)

View Item View Item