Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS STRATEGI ALTERNATIF UNTUK PENINGKATAN LOYALITAS PELANGGAN SERAGAM BATIK PADA UMKM BATIK KRAKATOA CILEGON

MUSLIHAN, THAHARA AGITA (2023) ANALISIS STRATEGI ALTERNATIF UNTUK PENINGKATAN LOYALITAS PELANGGAN SERAGAM BATIK PADA UMKM BATIK KRAKATOA CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_FULLTEXT.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_01.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_02 .pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (769kB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_03.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_04.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_05.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (358kB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_06.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (275kB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_REF.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_LAMP.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
THAHARA AGITA MUSLIHAN_3333190028_CP.pdf - Draft Version
Restricted to Registered users only

Download (22MB)

Abstract

Thahara Agita Muslihan. ANALYSIS OF ALTERNATIVE STRATEGIES FOR INCREASING CUSTOMER LOYALTY FOR BATIK UNIFORMS IN BATIK KRAKATOA CILEGON. GUIDED BY HADI SETIAWAN S.T., M.T. AND AKBAR GUNAWAN S.T.,M.T. UMKM Batik Krakatoa is one of the batik producers in Cilegon City which sells various batik motifs, especially the typical Cilegon city motifs, which has been established since February 22 2014 in Cibeber District, Cilegon City. In 2019 the Krakatoa MSME sold 580 orders for batik uniforms from around 6 schools and agencies. In 2020, only 450 batik uniforms were sold from around 4 schools and agencies. In 2021 sales increased again by 500 orders for batik uniforms from around 3 schools and agencies. Then at the end of 2022 sales have decreased again by 450 uniform orders from 2 schools and agencies. One of the causes of this problem is due to a decrease in the level of customer loyalty to uniform products from UMKM Krakatoa. The method used in this study is SWOT and BCG and decision making with QSPM. The purpose of this study is to determine the position of the MSME quadrant according to internal and external factors and the BCG matrix and to know and determine the right alternative strategies to be implemented. The results of the selected strategic alternatives based on the total TAS results are in the first strategy, namely "maintaining price and product quality to attract customers". Keywords: QSPM, SWOT, BCG, Alternative Strategies

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSETIAWAN, HADI197301252001121001
Thesis advisorGUNAWAN, AKBAR198309282014041001
Additional Information: Thahara Agita Muslihan. ANALISIS STRATEGI ALTERNATIF UNTUK PENINGKATAN LOYALITAS PELANGGAN SERAGAM BATIK PADA UMKM BATIK KRAKATOA CILEGON. DIBIMBING OLEH HADI SETIAWAN S.T., M.T. DAN AKBAR GUNAWAN S.T.,M.T. UMKM Batik Krakatoa merupakan salah satu produsen batik di Kota Cilegon yang menjual berbagai motif batik terutama motif khas kota cilegon, sudah berdiri sejak tanggal 22 februari 2014 di Kecamatan Cibeber, Kota Cilegon. Pada tahun 2019 UMKM Krakatoa menjual sebanyak 580 pesanan seragam batik dari sekitar 6 sekolah maupun instansi. Pada tahun 2020 hanya terjual 450 baju seragam batik dari sekitar 4 sekolah maupun instansi. Pada tahun 2021 penjualan meningkat kembali sebanyak 500 pesanan seragam batik dari sekitar 3 sekolah maupun instansi. Kemudian pada akhir tahun 2022 penjualan mengalami penurunan kembali sebanyak 450 pesanan seragam dari 2 sekolah maupun instansi Salah satu penyebab dari permasalahan tersebut adalah karena adanya penurunan tingkat loyalitas pelanggan terhadap produk seragam dari UMKM Krakatoa. Metode yang digunakan penelitian ini adalah SWOT dan BCG dan pengambilan keputusan menggunakan analisis QSPM.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui posisi kuadran UMKM menurut faktor internal dan eksternal dan matriks BCG dan mengetahui dan menentukan alternatif strategi yang tepat untuk diimplementasikan. Hasil dari alternatif strategi yang terpilih berdasarkan hasil total TAS adalah pada strategi pertama yaitu “mempertahankan harga dan kualitas produk untuk menarik pelanggan”. Kata kunci : QSPM, SWOT, BCG, Alternatif Strategi
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > HA Statistics
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 26201-Jurusan Teknik Industri
Depositing User: Thahara Agita Muslihan
Date Deposited: 06 Apr 2023 14:15
Last Modified: 06 Apr 2023 14:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/23133

Actions (login required)

View Item View Item