Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD DEPENDENT DAN FIELD INDEPENDENT SISWA

AULIYA NIDA, AFIFAH (2017) ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD DEPENDENT DAN FIELD INDEPENDENT SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FD DAN FI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14MB)

Abstract

AFIFAH AULIYA NIDA. Analysis of Student’s Mathematical Reasoning Ability in Terms of Student’s Cognitive Style Field Dependent and Field Independent. Undergraduate Thesis. Serang: Mathematics Departement. Teachers Training and Education Faculty. Sultan Ageng Tirtayasa University. August 2017. This study is motivated by the low level of mathematical reasoning ability of Indonesian Students is below the International average. This study aims to determine the level student’s mathematical reasoning ability in terms of cognitive style and provide advice to educators about learning methods that are suitable for students according to the cognitive style possessed in order to improve Indoneisan student’s mathematical reasoning ability. This study used descriptive qualitative approach. Subjects in this study consisted of 12 students with cognitive style field dependent and 9 students with cognitive style field independent. The result of the study it was foud that (1) The mathematical reasoning ability of student’s cognitive style of field independent are better than those of student’s cognitive style of field dependent; (2) In doing the task or problem given by the teacher, the student’s cognitive style of field independent tend not to require detailed instructions to understanding the task or problem. The student’s cognitive style of field dependent tend to require more instructions to understanding the task or problem; (3) In activities of reasoning thinking, the student’s cognitive style of field independent have reasoning thinking ability better than those student’s cognitive style of field dependent; (4) Learning methods that are suitable for student’s cognitive style field dependent is cooperative learning method type Think Pair Share (TPS) and expository learning method. For student who have cognitive style of field independent are that suitable with cooperative learning type Team Assisted Indvidualizationi (TAI) and learning start with a question (LSQ) learning method.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMutaqin, AnwarUNSPECIFIED
Thesis advisorSetiyani, YaniUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbekangi oleh tingkat kemampuan penalaran matematis siswa Indonesia yang masih rendah berada di bawah rata-rata Internasional. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kemampuan penalaran matematis yang dimiliki siswa ditinjau dari gaya kognitifnya dan memberikan saran kepada pendidik mengenai motode pembelajaran yang cocok dipakai untuk siswa sesuai gaya kognitif yang dimiliki supaya dapat meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa Indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari 12 siswa dengan gaya kognitif field dependent dan 9 siswa dengan gaya kognitif field independent. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa (1) Kemampuan penalaran matematis yang dimiliki siswa gaya kognitif field independent lebih baik dari pada siswa gaya kognitif field dependent; (2) Dalam mengerjakan tugas atau soal yang diberikan oleh guru, siswa gaya kognitif field independent cenderung tidak memerlukan petunjuk yang terperinci untuk memahami tugas atau soal. Siswa gaya kognitif field dependent cenderung memerlukan petunjuk yang lebih banyak untuk memahami tugas atau soal; (3) Dalam kegiatan berpikir menalar, siswa dengan gaya kognitif field independent memiliki kemampuan berpikir menalar yang lebih baik dari pada siswa dengan gaya kognitif field dependent; (4) Metode pembelajaran yang cocok untuk siswa yang memiliki gaya kognitif field dependent adalah metode pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) dan metode pembelajaran ekspositori. Untuk gaya kognitif field independent adalah metode pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Indvidualizationi (TAI) dan metode pembelajaran learning start with a question (LSQ).
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 08 Oct 2021 02:05
Last Modified: 08 Oct 2021 02:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2305

Actions (login required)

View Item View Item