NURFADILA, DHITA (2023) ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA DITINJAU DARI PERSPEKTIF GENDER. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Cover BAB I + Daftar Pustaka)
Dhita Nurfadila_2225180090_01.pdf Restricted to Registered users only Download (782kB) |
|
Text (BAB II)
Dhita Nurfadila_2225180090_02.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
Text (BAB III)
Dhita Nurfadila_2225180090_03.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) |
|
Text (BAB IV)
Dhita Nurfadila_2225180090_04.pdf Restricted to Registered users only Download (766kB) |
|
Text (BAB V)
Dhita Nurfadila_2225180090_05.pdf Restricted to Registered users only Download (92kB) |
|
Text (Lampiran)
Dhita Nurfadila_2225180090_Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text (Daftar Pustaka)
Dhita Nurfadila_2225180090_Referensi.pdf Restricted to Registered users only Download (183kB) |
|
Text (Skripsi)
Dhita Nurfadila_2225180090_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
The phenomenon of limited face to face learning or PTM-Limited, causes most students to have difficulty in learning so that the learning becomes less than optimal. Especially in mathematics learning. This has an impact on the ability to understand concepts and students’ interest in learning mathematics which is classified as low categories. In addition, differences in gender can affect differences in understanding and learning interests that student have. The cognitive aspect will be different and change all the time based on the way you think and effort is made. The purpose of this study was to analyze and describe the ability to understand concepts and students' interest in learning mathematics from a gender perspective, namely male students and female students. The subjects in this study were class VII B students of MTs Mathla'ul Anwar, Lebak Regency, Banten Province. This type of research is descriptive qualitative research. The procedure used in this research is the preparation stage, implementation stage, data analysis, and the final stage of preparation. The results of this study are the ability to understand concepts and interest in learning mathematics that are owned by female students get better results than male students. This shows that female students have higher conceptual understanding abilities and higher interest in learning mathematics than male students.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Fenomena pembelajaran tatap muka terbatas atau PTM-Terbatas, menyebabkan sebagian besar siswa mengalami kesulitan dalam belajar sehingga pembelajaran tersebut menjadi kurang maksimal. Terutama pada pembelajaran matematika. Hal ini berdampak pada kemampuan pemahaman konsep serta minat belajar matematika siswa yang tergolong kategori rendah. Selain itu, perbedaan gender atau jenis kelamin dapat mempengaruhi perbedaan pemahaman maupun minat belajar yang dimiliki siswa. Aspek kognitif akan berbeda dan berubah setiap waktu berdasarkan cara berpikir dan usaha yang dilakukan. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis dan mendeskripsikan kemampuan pemahaman konsep dan minat belajar matematika siswa ditinjau dari perspektif gender yaitu siswa laki-laki dan siswa perempuan. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas VII B MTs Mathla’ul Anwar Kabupaten Lebak Provinsi Banten. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Prosedur yang digunakan pada penelitian ini adalah tahap persiapan, tahap pelaksanaan, analisis data, dan tahap akhir penyusunan. Hasil dari penelitian ini yaitu kemampuan pemahaman konsep dan minat belajar matematika yang dimiliki oleh siswa perempuan memperoleh hasil yang lebih baik dibandingkan siswa laki-laki. Hal ini menunjukkan bahwa siswa perempuan memiliki kemampuan pemahaman konsep lebih unggul dan minat belajar matematika yang lebih tinggi dibandingkan siswa laki-laki. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Miss Dhita Nurfadila | |||||||||
Date Deposited: | 16 Feb 2023 15:51 | |||||||||
Last Modified: | 16 Feb 2023 15:51 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21578 |
Actions (login required)
View Item |