Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA (Penelitian dan Pengembangan Pada Materi Norma dan UUD NRI Tahun 1945 di Kelas VII SMP Negeri 4 Kota Serang)

Ayu, Apriani Kusuma (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA (Penelitian dan Pengembangan Pada Materi Norma dan UUD NRI Tahun 1945 di Kelas VII SMP Negeri 4 Kota Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (BAB 1)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (931kB)
[img] Text (BAB 2)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (294kB)
[img] Text (BAB 3)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (531kB)
[img] Text (BAB 4)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (732kB)
[img] Text (BAB 5)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (LAMPIRAN)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (REFERENSI)
Apriani Kusuma Ayu_2286180016_Ref.pdf

Download (217kB)

Abstract

ABSTRACT This study aims to determine the creativity of students during learning in the classroom as well as the application of learning media developed in Pancasila Education subjects and to find out the benefits of developing audio-visual-based learning media in learning Pancasila Education. The steps for developing Audio Visual-based learning media use research and development (Research and Development) or R&D designs developed by Robert Maribe Branch, namely the Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation or (ADDIE) development research model. This audio-visual-based learning media was validated by 3 experts, namely media experts, material experts, and instrument experts. After validation by the experts, a product trial was carried out with the research subject, namely class VII students of SMP Negeri 4 Kota Serang. The results of the media expert validation test showed that this audio-visual-based learning media obtained an average of 84.21% in the "Very Eligible" category. The results of the assessment of material experts obtained an average score of 87.14% which is included in the "Very Eligible" criteria. The results of the instrument expert assessment obtained an average score with a final percentage of 84.76% which is included in the "Very Eligible" criteria. Based on the results of the study, it can be concluded that the audio-visual-based learning media that is applied to class VII students of SMP Negeri 4 Serang City is "Very Eligible" for use in learning Pancasila Education on the material of Norms and the 1945 Constitution of the Republic of Indonesia. Keywords: development, learning media, audio visual

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorLESTARI, RIA YUNI199006102022032006
Thesis advisorRAHARJA, REZA MAULDY0419128301
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kreativitas peserta didik selama pembelajaran di dalam kelas serta penerapan media pembelajaran yang dikembangkan pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan mengetahui kebermanfaatan pengembangan media pembelajaran berbasis audio visual dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila. Langkah-langkah pengembangan media pembelajaran berbasis Audio Visual menggunakan desain penelitian dan pengembangan (Research and Development) atau R&D yang dikembangkan oleh Robert Maribe Branch yaitu model penelitian pengembangan Analysis, Desain, Development, Implementation, dan Evaluation atau (ADDIE). Media pembelajaran berbasis audio visual ini divalidasi oleh 3 ahli, yaitu ahli media, ahli materi, dan ahli instrument. Setelah dilakukannya validasi oleh para ahli selanjutnya dilakukan uji coba produk dengan subjek penelitian yaitu peserta didik kelas VII SMP Negeri 4 Kota Serang. Hasil uji validasi ahli media menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis audio visual ini memperoleh rata-rata 84,21% dengan kategori “Sangat Layak”. Hasil penilaian dari ahli materi memperoleh rata-rata skor 87,14% yang masuk pada kriteria “Sangat Layak”. Hasil penilaian ahli instrument memperoleh rata-rata skor dengan persentase akhir sebesar 84,76% yang masuk pada kriteria “Sangat Layak”. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran berbasis audio visual yang di terapkan pada peserta didik kelas VII SMP Negeri 4 Kota Serang “Sangat Layak” untuk digunakan dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila pada materi Norma dan UUD NRI Tahun 1945. Kata kunci: pendidikan, pegembangan, media pembelajaran
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87205-Jurusan Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Nn Apriani Kusuma Ayu
Date Deposited: 14 Feb 2023 16:26
Last Modified: 14 Feb 2023 16:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21435

Actions (login required)

View Item View Item