Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN VISUAL THINKING STRATEGY IN AUGMENTED REALITY (ViTSAR) UNTUK MEMFASILITASI KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI HUKUM GAUSS

Novitasari, Oyan (2023) PENGEMBANGAN VISUAL THINKING STRATEGY IN AUGMENTED REALITY (ViTSAR) UNTUK MEMFASILITASI KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATERI HUKUM GAUSS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Oyan Novitasari_2280180015_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (968kB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (848kB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (748kB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (778kB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (851kB)
[img] Text
Oyan Novitasari_2280180015_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Gauss's law is one of the simplification methods for solving electric field problems in distributed charge sources but this material is still not understood by students, due to difficulties in visualizing because the gauss surface is imaginary which must be adjusted to the shape of the charge source. Therefore it takes a skill that can encourage to train critical, logical and systematic thinking to understand and solve a problem one of which is problem solving skills. Therefore, appropriate learning strategies and learning media with good visualization are needed. The media in question is in the form of learning media Visual Thinking Strategy in Augmented Reality (ViTSAR) to facilitate problem solving skills in Gauss's Law material. This study aims to produce learning media, determine the feasibility and response of students to acceptance of ViTSAR learning media technology. The research method used is Research and Development (R&D) with a 4-D development model (Define, Design, Develop, and Disseminate). The results of this study are in the form of ViTSAR learning media consisting of ViTSAR LKM as the main media and ViTSAR e-modules and applications as supporting media with the feasibility level of the material expert validation results obtained an average value of all aspects of 6.93 with feasible and expert criteria. media of 6.94 with feasible criteria. Meanwhile, the results of the limited student trials obtained an average value of all aspects of 6.32 with good criteria. These results indicate that the ViTSAR learning media on Gauss's Law material (ViTSAR MAGAUSS) has been successfully developed and is suitable for use as the latest breakthrough in understanding Gauss's Law material in learning basic physics II courses.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSaefullah, Asep199009292018031001
Thesis advisorGuntara, Yudi0002039205
Additional Information: Hukum Gauss merupakan salah satu metode penyederhana untuk menyelesaikan permasalahan medan listrik pada sumber muatan yang terdistribusi namun materi ini masih kurang dimengerti oleh mahasiswa, dikarenakan kesulitan dalam visualisasikan sebab permukaan gauss yang bersifat imajiner yang harus disesuaikan dengan bentuk sumber muatannya. Oleh karena itu dibutuhkan suatu keterampilan yang dapat mendorong untuk melatih berpikir kritis, logis dan sistematis untuk memahami dan menyelesaikan suatu masalah salah satunya adalah keterampilan pemecahan masalah. Maka dari itu, dibutuhkan strategi pembelajaran yang tepat dan media belajar dengan visualisasi yang baik. Media yang dimaksud berupa media pembelajaran Visual Thinking Strategy in Augmented Reality (ViTSAR) untuk memfasilitasi keterampilan pemecahan masalah pada materi Hukum Gauss. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran, mengetahui kelayakan dan respon mahasiswa terhadap penerimaan teknologi media pembelajaran ViTSAR. Metode penelitian yang digunakan yaitu Research and Development (R&D) dengan model pengembangan 4-D (Define, Design, Develop, and Disseminate). Hasil dari penelitian ini berupa media pembelajaran ViTSAR yang terdiri dari LKM ViTSAR sebagai media utama serta e-modul dan aplikasi ViTSAR sebagai media pendukung dengan tingkat kelayakan dari hasil validasi ahli materi diperoleh nilai rata-rata keseluruhan aspek sebesar 6,93 dengan kriteria layak dan ahli media sebesar 6, 94 dengan kriteria layak. Sedangkan, hasil uji coba terbatas mahasiswa diperoleh nilai rata-rata keseluruhan aspek sebesar 6,32 dengan kriteria baik. Hasil ini menunjukkan bahwa media pembelajaran ViTSAR pada materi Hukum Gauss atau ViTSAR MAGAUSS telah berhasil dikembangkan dan layak digunakan sebagai terobosan terbaru dalam memahami materi Hukum Gauss pada pembelajaran mata kuliah fisika dasar II.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QC Physics
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Mrs Oyan Novitasari
Date Deposited: 10 Feb 2023 11:25
Last Modified: 10 Feb 2023 11:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21430

Actions (login required)

View Item View Item