DAMAYANTI, EVI (2015) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING (GUIDED DISCOVERY) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
2. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING (GUIDED DISCOVERY) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PAD~1.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (9MB) |
Abstract
ABSTRACT “THE APPLICATION GUIDED DISCOVERY LEARNING MODEL TO IMPROVE STUDENTS RESULT IN LEARNING LESSON IPS” (Classroom Action Research at Six Grade Students of Elementary School 2 Cilegongilir) Evi Damayanti (2227101880) The research “Application of Guided Discovery” is to improve student result in lesson IPS of Elementary School 2 Cilegongilir. Based on the test result of students learning the material sub communication technology. The background of this research is in learning model used by teachers in Elementary School 2 Cilegongilir. The activity was performed by using the Guided Discovery Model. Data was collected use by such as test, observation activity sheets, and for teacher the researcher use questionnaire and activity sheet to teach teachers. Data processing was done by calculating the test result presentation students activity and observation presentation for teacher teaching activities. The student learning was improved were 27 people at each cycle as follows: for precycle, students who has obtained a value exceeding KKM (60) accounted 7 (25,93%) had experienced a passing grade, while 20 people (74,07%) of students was not experienced the thoroughness learning. Cycle I 27 students who as experienced a passing grade was 17 people (62,96%) where 10 (37,04%) has not experienced mastery learning. Cycle II students who was experienced learning reached 27 people (100%). And farther the activities of students in cycle I as much as 68,75% increase in cycle II as much as 87,50%. From the data collected it can be concluded that the application of guided discovery learning model to improve learning outcomes of students in subjects IPS. Keywords : students achievement, Guided Discovery Model and Students Grade Six.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | ABSTRAK PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PENEMUAN TERBIMBING (GUIDED DISCOVERY) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS (Penelitian Tindakan Kelas pada Peserta Didik Kelas VI SD Negeri 2 Cilegongilir) Evi Damayanti (2227101880) Penelitian berjudul “Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing (Guided Discovery) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS”. Dilaksanakan kelas VI SD Negeri 2 Cilegongilir. Latar belakang penelitian ini dikarenakan metode pembelajaran yang digunakan oleh guru ketika proses pembelajaran berlangsung masih klasikal dan tidak variatif sehingga peserta didik pasif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil belajar dan aktivitas peserta didik di kelas VI SD Negeri 2 Cilegongilir. Adapun tindakan dilakukan dengan menggunakan model pembelajaran penemuan terbimbing. Instrumen pengumpulan data berupa tes, lembar observasi aktivitas peserta didik, lembar wawancara guru dan lembar aktivitas mengajar guru. Pengolahan data dilakukan dengan menghitung persentase hasil tes, persentase aktivitas peserta didik dan persentase observasi aktivitas mengajar guru. Peningkatan hasil belajar peserta didik berjumlah 27 orang pada setiap siklus adalah sebagai berikut: untuk prasiklus peserta didik yang telah memperoleh nilai melebihi KKM (60) berjumlah 7 orang (25,93%) telah mengalami ketuntasan belajar, sedangkan 20 orang (74,07%) peserta didik belum mengalami ketuntasan belajar. Siklus I 27 peserta didik yang telah mengalami ketuntasan belajar berjumlah 17 orang (62,96%), sedangkan 10 orang (37,04%) belum mengalami ketuntasan belajar. Siklus II peserta didik yang telah mengalami ketuntasan belajar mencapai 27 orang (100%). Dan selanjutnya aktivitas peserta didik pada siklus I sebanyak 68,75% meningkat pada siklus II sebanyak 87,50%. Dari perolehan data tersebut dapat disimpulkan bahwa Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing (Guided Discovery) dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS. Kata Kunci: Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI dan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI dan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing students achievement, Guided Discovery Model and Students Grade Six. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Perpustakaan Pusat | |||||||||
Date Deposited: | 25 Oct 2021 06:24 | |||||||||
Last Modified: | 20 Apr 2022 13:34 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2138 |
Actions (login required)
View Item |