Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN YOUTUBE UNTUK KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

FADHILLAH, NAILUL (2023) PENGARUH PENGGUNAAN YOUTUBE UNTUK KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (560kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (159kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (262kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (215kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (90kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (172kB)
[img] Text
NAILUL FADHILLAH_2228180050_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

To the times and technological advancement that made it possible for humans to access various things easily. Technology cannot be separated from education which also finds the influence of technology as a medium for vocabulary learning for 4- to 5-year-old children by imitating what they have watched. Speaking is one of language skills that exist in early childhood, speaking is an activity to clearly express an idea, the purpose or feeling so another individual could understand what is meant and can be stimulated for early childhood in everyday activites. Speak ability is a skills that can be carried out by an individual to be able finished a job properly and this ability is acquired since birth and can be honed further through stimulation from family or people around children so can develops and produces with maximum results. YouTube is application that we used through accessed an Internet, the user could send or display videos and animations with various video so people can enjoy it. The research was conducted in Uwung Jaya Village, Tangerang, Banten. The research used a quantitative method, Expost facto, and purposive sampling where the subjects were parents who had 4- to 5-year-old children that watched YouTube. The samples taken were 30 parents. The data collection technique used questionnaires, and the data analysis used normality test, linearity test, simple linear regression test, and t-test. The analysis shows a data yield of 0,657 with a significance value of 0,000 < 0,05, which means H0 is rejected and H1 is accepted; therefore, the result indicates there is an influence by YouTube for children's speaking abilities aged 4 to 5 years old by 43,2 % or 0,432.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKUSUMAWARDANI, RATIH198112052008122005
Thesis advisorROSIDAH, LAILY198005232006042041
Additional Information: Dikarenakan perkembangan zaman dan teknologi membuat manusia dapat mengakses berbagai hal dengan mudah. Teknologi tidak lepas juga dalam bidang pendidikan yang mendapati pengaruh teknologi itu sendiri sebagai media pembelajaran untuk pemerolehan kata yang dapat memicu anak usia 4-5 tahun dapat berbicara dengan mencontoh apa yang sudah mereka tonton. Berbicara merupakan salah satu dari kemampuan berbahasa yang ada pada anak usia dini, berbicara merupakan kegiatan untuk menyampaikan suatu ide, maksud maupun perasaan dengan jelas agar individu yang menerima dapat mengerti apa yang dimaksud dan dapat distimulasikan kepada anak usia dini dalam kehidupan sehari-hari. Kemampuan berbicara merupakan suatu keterampilan yang dapat dilakukan oleh seorang individu agar dapat menyelesaikan suatu pekerjaan dengan baik dan kemampuan yang didapati sejak lahir maupun dapat diasah lebih lanjut melalui rangsangan dari orang sekitar supaya berkembang dan menghasilkan hasil yang maksimal. YouTube merupakan salah satu aplikasi yang diakses menggunakan Internet sehingga pengguna dapat mengirimkan atau menampilkan video maupun animasi agar dapat dinikmati oleh banyak orang. Penelitian dilakukan di Kelurahan Uwung Jaya Kota Tangerang-Banten. Penelitian menggunakan metode kuantitatif yaitu Expost facto dan menggunakan purposive sampling dimana subjek yang diteliti adalah orang tua yang memiliki anak berusia 4-5 tahun dan menonton Youtube. Sampel yang diambil sebanyak 30 orang tua. Teknik pengumpulan data menggunakan penyebaran kuesioner dan analisis data menggunakan Uji normalitas, Uji Linearitas, Uji Regresi Linear sederhana dan Uji T. Analisis menunjukkan bahwa data hasil 0,657 disertai nilai signifikansi 0,000 < 0,005 yang artinya H0 ditolak dan H1 diterima maka adanya pengaruh yang dihasilkan oleh youtube untuk kemampuan berbicara anak usia 4-5 tahun sebesar 43,2% atau 0,432.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Nailul Nailul Fadhillah
Date Deposited: 24 Feb 2023 09:39
Last Modified: 24 Feb 2023 09:39
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/21319

Actions (login required)

View Item View Item