HERYANTO, MAULANA HAKIM (2023) STUDENTS’ PERCEPTION OF ENGLISH CLUB AS EXTRACURRICULAR ACTIVITY IN SPEAKING PRACTICE AT SMAN 6 KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Maulana Hakim_2223180035_03.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_02.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_01.pdf Restricted to Registered users only Download (834kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_05.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_04.pdf Restricted to Registered users only Download (753kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (227kB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Maulana Hakim_2223180035_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This study aims to determine how students’ perception of the English club as an extracurricular activity in speaking practice at SMAN 6 Kota Serang. The researcher employed a case study method for qualitative research. The instruments include observation, questionnaires, and interviews. Students who join the English club, which has 27 members, are the subjects of the study. The researcher discovers students' perceptions of the English club from three aspects of perception: cognitive, affective, and conative components, based on the findings of data analyses. Learning new information and drawing on past experience make up the cognitive component. It suggests that English club enables students to speak English in everyday conversation fluently, with proper pronunciation, and with a greater understanding of grammar. Through the English club, students can easily express their ideas, present novel, concepts, and exchange opinions without worrying about making mistakes. The Affective component also emphasizes the emotions and feelings of the students. It makes it clear that studying English in an English club setting is generally enjoyable and cozy. Additionally, the conative component is concerned with students' behavior, attitude, and motivation. English club encourages students by offering a straightforward strategy that makes it simpler for them to comprehend the subject. Additionally, the English club helps students develop their public speaking skills and boosts their motivation to practice their English, especially in front of others. The researcher thus concludes that students' perceptions of English clubs tend to be positive perceptions, and it is recommended that English clubs support to encourage students' capabilities in English-speaking practice.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana persepsi siswa terhadap English club sebagai kegiatan ekstrakurikuler dalam latihan berbicara di SMAN 6 Kota Serang. Peneliti menggunakan metode studi kasus untuk penelitian kualitatif. Instrumen yang digunakan meliputi observasi, angket, dan wawancara. Mahasiswa yang tergabung dalam klub bahasa Inggris yang beranggotakan 27 orang menjadi subjek penelitian. Peneliti menemukan persepsi siswa terhadap klub bahasa Inggris dari tiga aspek persepsi: komponen kognitif, afektif, dan konatif, berdasarkan temuan analisis data. Mempelajari informasi baru dan memanfaatkan pengalaman masa lalu membentuk komponen kognitif. Hal ini menunjukkan bahwa klub bahasa Inggris memungkinkan siswa untuk berbicara bahasa Inggris dalam percakapan sehari-hari dengan lancar, dengan pelafalan yang tepat, dan dengan pemahaman tata bahasa yang lebih baik. Melalui klub bahasa Inggris, siswa dapat dengan mudah mengungkapkan ide, mempresentasikan novel, konsep, dan bertukar pendapat tanpa khawatir melakukan kesalahan. Komponen Afektif juga menekankan pada emosi dan perasaan siswa. Jelas bahwa belajar bahasa Inggris di lingkungan klub Inggris pada umumnya menyenangkan dan nyaman. Selain itu, komponen konatif berkaitan dengan perilaku, sikap, dan motivasi siswa. Klub bahasa Inggris mendorong siswa dengan menawarkan strategi langsung yang membuatnya lebih mudah bagi mereka untuk memahami subjek. Selain itu, klub bahasa Inggris membantu siswa mengembangkan keterampilan berbicara di depan umum dan meningkatkan motivasi mereka untuk melatih bahasa Inggris mereka, terutama di depan orang lain. Dengan demikian peneliti menyimpulkan bahwa persepsi siswa tentang klub bahasa Inggris cenderung persepsi positif, dan disarankan agar klub bahasa Inggris mendukung untuk mendorong kemampuan siswa dalam praktik berbahasa Inggris. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools L Education > LC Special aspects of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris |
|||||||||
Depositing User: | Maulana Hakim Heryanto | |||||||||
Date Deposited: | 03 Feb 2023 15:00 | |||||||||
Last Modified: | 03 Feb 2023 15:00 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/20752 |
Actions (login required)
View Item |