Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Hubungan antara Interaksi Sosial Siswa dalam Pembelajaran dengan Hasil Belajar Sosiologi di SMAN 1 Jawilan

Nurmaulida, Nisa (2023) Hubungan antara Interaksi Sosial Siswa dalam Pembelajaran dengan Hasil Belajar Sosiologi di SMAN 1 Jawilan. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (541kB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (400kB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8kB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (294kB)
[img] Text
NISA NURMAULIDA_2290180019_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This study aims to determine the relationship between students' social interaction with sociology learning outcomes at SMAN 1 Jawilan. The approach used in conducting research is to use a quantitative approach with correlation data analysis techniques used to determine the relationship between variable x and variable y. The technique used in data collection is using questionnaires and student midterm exam results. The population in this study were 357 students with a total sample of 188 students. The sample was calculated using simple random sampling technique. Calculations on the x variable test using the validity test contained 18 statements and the reliability test on the x variable was 0.781 while the analysis prerequisite test using the normality test and linearity test showed that the x and y variables were normally distributed and had a linear pattern. The results of the hypothesis test using product moment correlation analysis with a correlation value of 0.333 with a Sig value. (2-heads) 0.000. This means that the correlation value of 0.333 is positive, as seen from the rcount of 0.333 greater than the rtable for N 188 at a significant level of 5%, this shows the strength of the relationship between the x variable and the y variable, because the value of Sig. (2-tailed) of 0.000 <0.05, then there is a positive and significant relationship between social interaction and sociology learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorKuntari, Septi201409012016
Thesis advisorWidiansyah, Subhan199003172019031010
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara interaksi sosial siswa dengan hasil belajar sosiologi di SMAN 1 Jawilan. Pendekatan yang digunakan dalam melakukan penelitian yaitu menggunakan pendeketan kuantitatif dengan teknik analisis data korelasi yang digunakan untuk mengetahui hubungan antara variabel x dan variabel y. teknik yang digunakan dalam pengumpulan data yaitu menggunakan kusioner dan data hasil ujian tengah semester siswa. Populasi dalam penelitian ini yaitu 357 siswa dengan jumlah sampel 188 siswa, sampel tersebut dihitung dengan menggunakan teknik simple random sampling. Perhitungan pada uji variabel x dengan menggunakan uji validitas terdapat 18 pernyataan dan uji reliabilitas pada variabel x sebesar 0,781 sedangkan uji prasyarat analisis dengan menggunakan uji normalitas dan uji linearitas menunjukkan bahwa variabel x dan variabel y berdistribusi normal dan memiliki pola linear. Hasil dari uji hipotesis menggunakan analisis korelasi product moment dengan nilai korelasi 0,333 dengan nilai Sig. (2-tailed) 0.000. Artinya nilai korelasi sebesar 0.333 bertanda positif, dilihat dari rhitung 0.333 lebih besar dari rtabel untuk N 188 pada taraf signifikan 5% hal ini menunjukkan kekuatan hubungan antara variabel x dengan variabel y, karena nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0.000 < 0.05, maka terdapat hubungan interaksi sosial dengan hasil belajar sosiologi yang bersifat positif dan signifikan.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi
Depositing User: Mrs. Nisa Nurmaulida
Date Deposited: 31 Jan 2023 10:26
Last Modified: 31 Jan 2023 10:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/20590

Actions (login required)

View Item View Item