Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP DI MAN 2 PANDEGLANG

Novitasari, Nada (2023) PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATERI KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP DI MAN 2 PANDEGLANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (677kB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (369kB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (327kB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
NADA NOVITASARI_2224160105_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (641kB)

Abstract

This study aims to determine the effect of the Index Card Match (ICM) learning model on students' cognitive abilities in the classification of living things at MAN 2 Pandeglang. This research was conducted by assessing the cognitive abilities of class X students. ICM is a learning model for seeking questions and answers using cards as a supporting medium. The method used is a quasi-experimental research design with Nonequivalent Control Group Design. The population of this study were students of class X MAN 2 Pandeglang for the academic year 2020/2021. Sampling technique is purposive sampling, which is used in this study is class X-IPA 1 and X-IPA 2 with a total of 30 people in one class. Data collection techniques using tests and non-tests. Based on the results of the study, the average cognitive value using the ICM learning model was 78.8 (good) while the class that did not use the ICM learning model was 68.5 (enough). Cognitive ability data analysis using Independent Samples T-Test, with a significance value of students' cognitive abilities of 0.000 <0.05. This means that there is a difference in the average value of classes that use ICM and those who do not use ICM. Thus, there is an effect of using the ICM model on students' cognitive abilities in the Classification of Living Things at MAN 2 Pandeglang.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUtari, Enggar197103152002122001
Thesis advisorRatnasari, Dwi0006088803
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Model Pembelajaran Index Card Match (ICM) Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup di MAN 2 Pandeglang. Penelitian ini dilakukan dengan menilai kemampuan kognitif siswa kelas X. ICM merupakan model pembelajaran mencari pertanyaan dan jawaban dengan menggunakan kartu sebagai media pendukung. Metode yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas X MAN 2 Pandeglang tahun ajaran 2020/2021. Teknik Pengambilan Sampel adalah purposive sampling, yang digunakan dalam penelitian ini adalah kelas X-IPA 1 dan X-IPA 2 dengan jumlah 30 orang dalam satu kelas. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan non tes. Berdasarkan hasil penelitian nilai rata-rata kognitif yang menggunakan model pembelajaran ICM yaitu 78,8 (baik) sedangkan kelas yang tidak menggunakan model pembelajaran ICM yaitu 68,5 (cukup). Analisis data kemampuan kognitif menggunakan Independent Samples T-Test, dengan nilai signifikasi kemampuan kognitif siswa sebesar 0,000 < 0,05. Artinya ada perbedaan nilai rata-rata kelas yang menggunakan ICM dan yang tidak menggunakan ICM. Dengan demikian terdapat pengaruh penggunaan model ICM terhadap kemampuan kognitif siswa pada materi Klasifikasi Makhluk Hidup di MAN 2 Pandeglang.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Nada Novitasari
Date Deposited: 08 Feb 2023 11:23
Last Modified: 08 Feb 2023 11:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/20367

Actions (login required)

View Item View Item