Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PADA WARGA BELAJAR KEJAR PAKET C DI PKBM ABDI PERTIWI KOTA SERANG

Raji Bayu, Aidil (2023) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PADA WARGA BELAJAR KEJAR PAKET C DI PKBM ABDI PERTIWI KOTA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (338kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (188kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (117kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Aidil Raji Bayu_2221180052_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Aidil Raji Bayu (2221180052) "Application of the Cooperative Learning Model in Increasing Motivation and Learning Outcomes in Package C Pursuing Learning Citizens at Pkbm Servant Pertiwi City of Serang". Supervisor I Prof. Dr. Sudadio, M.Pd, Supervisor II Drs. H. Hidayatullah, M.M This research was conducted to find out (1) To find out the process of applying the cooperative learning model in increasing learning motivation in residents learning to pursue package C at PKBM Abdi Pertiwi Serang City. (2) To find out the results of increasing motivation and learning outcomes in residents learning to pursue package C at PKBM Abdi Pertiwi Serang City. This study used a quantitative approach with the Classroom Action (TK) method. This research was conducted at PKBM Abdi Pertiwi Serang City. The data collection techniques used are questionnaires and documentation. The data sources in this study consisted of 31 people, namely class X students of the Package C Program. Based on the results of the research that had been carried out, it showed that: (1) By using observation, the results of student learning motivation were 65.87%, up 6.75% to 72, 62% in cycle I, then in cycle II it increased by 9.68%, initially cycle I was 72.62% then became 82.30%. (2) The increase in student learning motivation can be seen in the increase in achievement indicators of student learning motivation in each cycle. By using a questionnaire, the results of student learning motivation were 74.41%, up 4.85% to 79.26. Keywords: cooperative learning, Learning Motivation, Package C Programs.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSudadio, Sudadio196204111982011001
Thesis advisorHidayatullah, Haila195909151986031003
Additional Information: Aidil Raji Bayu (2221180052) “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Warga Belajar Kejar Paket C Di Pkbm Abdi Pertiwi Kota Serang”. Dosen Pembimbig I Prof. Dr. Sudadio, M.Pd, Pembimbing II Drs. H. Hidayatullah, M.M Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui (1) Untuk mengetahui proses penerapan model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan motivasi belajar pada warga belajar kejar paket C di PKBM Abdi Pertiwi Kota Serang. (2) Untuk mengetahui hasil peningkatan motivasi dan hasil belajar pada warga belajar kejar paket C di PKBM Abdi Pertiwi Kota Serang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode Tindakan Kelas (TK). Penelitian ini dilakukan di PKBM Abdi Pertiwi Kota Serang. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan adalah Angket, dan dokumentasi. Sumber data dalam penelitian ini terdiri 31 orang, yaitu siswa kelas X Program Paket C. Berdasarkan hasil penelitian yang sudah dilakukan menunjukkan bahwa: (1) Dengan menggunakan observasi terdapat hasil motivasi belajar siswa adalah 65,87% naik 6,75% menjadi 72,62% pada siklus I, kemudian pada siklus II mengalami peningkatan sebesar 9,68% yang awalnya siklus I adalah 72,62% maka menjadi 82,30%. (2) Peningkatan motivasi belajar siswa tersebut dapat terlihat pada pertambahan pencapaian indikator motivasi belajar siswa pada masing-masing siklusnya. Dengan menggunakan angket terdapat hasil motivasi belajar siswa adalah 74,41% naik 4,85% menjadi 79,26. Kata Kunci: kooperatif learning, Motivasi Belajar, Program Kesetaraan Kejar Paket C.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86205-Jurusan Pendidikan Nonformal
Depositing User: Mr Aidil Raji Bayu
Date Deposited: 25 Jan 2023 10:32
Last Modified: 25 Jan 2023 10:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/20249

Actions (login required)

View Item View Item