Lia, Mulianingsih (2023) NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KUMPULAN CERPEN RUTH KELAS MENULIS DPK BANTEN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_Fulltext..pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_01..pdf Restricted to Registered users only Download (305kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_02..pdf Restricted to Registered users only Download (65kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_03..pdf Restricted to Registered users only Download (71kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_04..pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_05..pdf Restricted to Registered users only Download (17kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_Ref..pdf Restricted to Registered users only Download (45kB) |
|
Text
Lia Mulianingsih_2222180017_Lamp..pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT VALUES OF CHARACTER EDUCATION IN RUTH'S STORY COLLECTIONS WRITING CLASS DPK BANTEN AND ITS IMPLICATIONS FOR LEARNING INDONESIAN LANGUAGE IN JUNIOR HIGH SCHOOL Oleh: Lia Mulianingsih 2222180017 The problem of character education is currently very interesting to discuss because it is the main foundation of human beings both in the school environment and in society. Therefore, as an alternative in the world of education, short stories as literary works can be analyzed as an effort to learn about the values of character education in learning Indonesian. The issues raised in this study are the values of character education contained in the short story collection Ruth by the DPK Banten Writing Class and the Implications for Indonesian Language Learning in Junior High Schools. This study aims to analyze the values of character education contained in a collection of short stories Writing Class Ruth by DPK Banten and describe the implications of the results of this analysis for Indonesian language learning in junior high schools. The method used in this research is descriptive qualitative. Data collection techniques use heritage study techniques and note-taking techniques, data analysis techniques use data reduction techniques, data presentation, and drawing conclusions or verification. The results of this study indicate: (1) the character education values contained in the collection of Rut's short stories are: religious values, honesty, tolerance, discipline, hard work, creative, independent, democratic, curiosity, national spirit, love for the motherland. homeland, appreciate achievement, friendly/communicative, peace-loving, fond of reading, social care, and responsibility. The value of environmental care character education has not been found in this study. Of the seventeen character education values contained in this short story, there are 262 data. (2) The research results can be used as teaching material in class IX on short story text material and included in the Learning Implementation Plan in Junior High Schools. Keywords: The Value of Character Education, Short Stories, Learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | ABSTRAK NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KUMPULAN CERPEN RUTH KELAS MENULIS DPK BANTEN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMP Oleh: Lia Mulianingsih 2222180017 Permasalahan pendidikan karakter saat ini sangat menarik untuk dibahas karena menjadi fondasi utama manusia baik di lingkungan sekolah maupun di lingkungan masyarakat. Oleh karena itu sebagai alternatif dalam dunia pendidikan cerpen sebagai salah satu karya sastra dapat dianalisis sebagai upaya pembelajaran mengenai nilai-nilai pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Adapun permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah nilai-nilai pendidikan karakter apa saja yang terdapat kumpulan cerpen Ruth Karya Kelas Menulis DPK Banten dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis nilai-nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam kumpulan cerpen Ruth Karya Kelas Menulis DPK Banten dan mendeskripsikan Implikasi hasil analisis tersebut terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik studi pusaka dan baca catat, teknik analisis data menggunakan teknik reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasil dari penelitian ini menunjukan: (1) nilai pendidikan karakter yang terkandung dalam kumpulan cerpen Ruth adalah: nilai religius, jujur, toleransi, disiplin, kerja keras, kreatif, mandiri, demokratis, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, menghargai prestasi, bersahabat/komunikatif, cinta damai, gemar membaca, peduli sosial, dan tanggung jawab. Nilai pendidikan karakter peduli lingkungan belum berhasil ditemukan dalam penelitian ini. Dari tujuh belas nilai pendidikan karakter, yang di dapat dalam cerpen ini terdapat 262 data. (2) Hasil penelitian bisa dijadikan sebagai bahan ajar di kelas IX dalam materi teks cerpen dan dimasukan ke dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di SMP. Kata Kunci: Nilai Pendidikan Karater, Cerpen, Pembelajaran. | |||||||||
Subjects: | P Language and Literature > PN Literature (General) > PN0080 Criticism | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia | |||||||||
Depositing User: | MRS LIA MULIANINGSIH | |||||||||
Date Deposited: | 25 Jan 2023 10:00 | |||||||||
Last Modified: | 25 Jan 2023 10:00 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/20200 |
Actions (login required)
View Item |