Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN ELECTRONIC-LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (E-LKPD) INTERAKTIF MODEL HANDS ON ACTIVITY TEMA TEKANAN DALAM TUBUH UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP

Amanah, Dea Berlian (2023) PENGEMBANGAN ELECTRONIC-LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (E-LKPD) INTERAKTIF MODEL HANDS ON ACTIVITY TEMA TEKANAN DALAM TUBUH UNTUK MEMFASILITASI KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMP. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (251kB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (583kB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (686kB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (185kB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (Skripsi)
Dea Berlian Amanah_2281180032_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (324kB)

Abstract

This research is based on the gaps found in the junior high school environment in Serang City. During online learning, students lack experience of practical skills such as conducting experiments and collecting data based on experimental results, then they have not yet inserted 21st century skills optimally, including analyzing problem and expressing opinions based on the analysis. So that the Electronic Student Worksheet was developed with the Hands on Activity model to facilitate students's critical thinking skills. This study aims to obtain the results of the Interactive E-LKPD efficiency of the Hands on Activity model with the theme of Pressure in the Body to facilitate the critical thinking skills of junior high school students. This study uses the Research and Development 4D model by Thiagarajan, et al. (1974) which is limited to the stages of defining, designing, developing. This study uses validation questionnaire instrument to measure E-LKPD's validity and student response questionnaires to measure E-LKPD's efficiency. Based on the results of the study, the E-LKPD product obtained a level of validity of 86.1% in the "Very Valid" category by teaching materials experts, and a validity level of 92.5% in the "Very Valid" category by expert practitioners. The efficiency results in the limited trial activity showed that the E-LKPD scored 96.8% in the "Very Efficient" category for the results of the student response questionnaire and got a score of 59.4% in the "Efficient" category for learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorLeksono, Suroso Mukti197202262005011002
Thesis advisorResti, Vica Dian Aprelia198804172015042005
Additional Information: Penelitian ini didasari dengan adanya kesenjangan yang ditemukan di lingkungan sekolah jenjang SMP di Kota Serang. Selama pembelajaran dalam jaringan (daring), peserta didik kurang mendapatkan pengalaman keterampilan berpraktikum seperti melakukan eksperimen dan mengumpulkan data berdasarkan hasil eksperimen, kemudian belum menyisipkan kemampuan abad 21 dalam pembelajaran secara optimal, diantaranya melakukan analisis terhadap suatu masalah kemudian menyatakan pendapat berdasarkan hasil analisis tersebut. Sehingga dikembangkan produk Electronic-Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) dengan model Hands on Activity untuk memfasilitasi kemampuan berpikir kritis peserta didik. Penelitian ini memiliki tujuan untuk mendapatkan hasil efisiensi E-LKPD Interaktif model Hands on Activity tema Tekanan dalam Tubuh untuk memfasilitasi kemampuan berpikir kritis peserta didik SMP. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development model 4D oleh Thiagarajan, dkk. (1974) yang dibatasi terdiri atas tahapan pendefinisian, perancangan, pengembangan. Penelitian ini menggunakan instrumen angket validasi untuk mengukur tingkat kevalidan serta angket respon peserta didik untuk mengukur tingkat efisiensi produk E-LKPD. Berdasarkan hasil penelitian, produk E-LKPD mendapatkan tingkat kevalidan sebesar 86.1% dengan kategori "Sangat Valid" oleh ahli bahan ajar, dan tingkat kevalidan sebesar 92.5% dengan kategori "Sangat Valid" oleh ahli praktisi. Hasil efisiensi pada kegiatan uji coba terbatas menunjukkan produk E-LKPD mendapatkan nilai sebesar 96.8% dengan kategori "Sangat Efisien" untuk hasil angket respon peserta didik dan mendapat nilai sebesar 59.4% dengan kategori "Efisien" untuk hasil pembelajaran.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
Depositing User: Miss. Dea Berlian Amanah
Date Deposited: 18 Jan 2023 09:32
Last Modified: 18 Jan 2023 09:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19747

Actions (login required)

View Item View Item