Faujiah, Ulfa (2022) PELAKSANAAN PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI EKSTRAKURIKULER PRAMUKA BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SKH NEGERI 02 KOTA SERANG (Penelitian Kualitatif Deskriptif Terhadap Anak dengan Hambatan Intelektual dan Anak dengan Hambatan Fisik Motorik Tingkat Penggalang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_02.pdf Restricted to Registered users only Download (300kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_03.pdf Restricted to Registered users only Download (365kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_04.pdf Restricted to Registered users only Download (329kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_05.pdf Restricted to Registered users only Download (15kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (231kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ulfa Faujiah_2287180024_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Character education values is very necessary for children with special needs to be able to socialize, mingle and adapt to society. Character education in the school environment can be integrated through learning and extracurricular activities, namely scout extracurriculars.The purpose of carrying out this research is to find out the technical implementation of instilling character education values through scout extracurriculars for children with special needs, the obstacles experienced, and the efforts or solutions provided by scout coaches so that the implementation of instilling character education values through scout extracurriculars for children with special needs in SKh Negeri 02 Kota Serang can run optimally. This study used a descriptive qualitative research method. The informants involved in this study consisted of 10 people, namely 2 Scoutmasters, 4 students with special needs, and 4 parents of students. Data collection is done through observation techniques, interviews, and documentation. To test the validity of the data in this study using source triangulation techniques and technical triangulation. The results of this study indicate that Scoutmasters prepare an activity program before starting activities, the value of character education that is instilled and integrated in the form of practical activities at SKh Negeri 02 Kota Serang includes: religious, disciplined, creative, independent, curiosity, national spirit, love of the motherland, friendly/communicative, peace-loving, environmental care, social care, and responsibility. Then regarding the facilities and infrastructure needed in scouting activities are already available but still need additions and updates. The obstacle experienced by Scoutmasters is conditioning students who have tantrums. The solution implemented by Scoutmasters is not to force students to do things that are not possible for students with special needs and learning is emphasized by habituation.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penanaman nilai-nilai karakter sangatlah diperlukan oleh anak berkebutuhan khusus agar mampu bersosialisasi, berbaur dan menyesuaikan diri dengan masyarakat. Pendidikan karakter di lingkungan sekolah dapat diintegrasikan melalui kegiatan pembelajaran dan ekstrakurikuler yaitu ekstrakrikuler pramuka. Tujuan dari dilaksanakannya penelitian ini yaitu untuk mengetahui teknis pelaksanaan penanaman nilai pendidikan karakter melalui ekstrakurikuler pramuka bagi anak berkebutuhan khusus, hambatan yang dialami, dan upaya atau solusi yang diberikan oleh pembina pramuka agar pelaksanaan penanaman nilai pendidikan karakter melalui ekstrakurikuler pramuka bagi anak berkebutuhan khusus di SKh Negeri 02 Kota Serang dapat berjalan dengan optimal. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Informan yang terlibat dalam penelitian ini terdiri dari 10 orang yakni 2 Pembina Pramuka, 4 peserta didik berkebutuhan khusus, dan 4 orangtua peserta didik. Pengumpulan data dilakukan melalui teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk menguji keabsahan data pada penelitian ini menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Hasil penelitian ini menunjukkan Pembina Pramuka menyiapkan program kegiatan sebelum memulai kegiatan, nilai pendidikan karakter yang ditanamkan dan diintegrasikan dalam bentuk kegiatan secara praktis di SKh Negeri 02 Kota Serng meliputi: religius, disipilin, kreatif, mandiri, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, bersahabat/komunikatif, cinta damai, peduli lingkungan, peduli sosial, dan tanggung jawab. Kemudian mengenai sarana dan prasarana yang dibutuhkan dalam kegiatan kepramukaan sudah tersedia akan tetapi masih perlu tambahan dan pembaruan. Hambatan yang dialami Pembina Pramuka yaitu mengkondisikan peserta didik yang tantrum. Solusi yang diterapkan oleh Pembina Pramuka yaitu dengan tidak memaksakan peserta didik untuk menguasai dan melakukan hal yang tidak memungkinkan bagi peserta didik berkebutuhan khusus dan pembelajaran lebih ditekankan dengan cara pembiasaan. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Ulfa Faujiah | |||||||||
Date Deposited: | 09 Jan 2023 12:04 | |||||||||
Last Modified: | 09 Jan 2023 12:04 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19583 |
Actions (login required)
View Item |