DEVI, SAFNAH (2023) PENGEMBANGANAN E-BOOK BERBASIS WEB (GOOGLE SITES) DALAM MENGATASI LEARNING LOSS SISWA KELAS IX PADA TEMA LINGKUNGAN SAHABAT KITA DI SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_02.pdf Restricted to Registered users only Download (838kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_03.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_04.pdf Restricted to Registered users only Download (901kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_05.pdf Restricted to Registered users only Download (340kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (484kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Safnah Devi_2281180012_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (14MB) |
Abstract
Based on the results of interviews and questionaires at one of the public junior high schools in Serang Regensy that learning during the pandemic occurred school closures which caused students and teacher to experience difficulties and discomfort, learning was not effective with unfinished learning materials. So, that the occurrence of learning loss. As an effort to overcome learning loss, the development of web-based e-book taching materials that are suitable for the needs of student, teaching materials are learning resources that are an important part of the learning process with flexible use that can be accessed anytime and anywhere by using technological devices. This study aim to determine the level of validity of teaching materials in overcoming learning loss. The e�book is designed usin a flip builder with acces via a website (google sites). The research method used is R&D with a 4-D Thiagarajan model which is modified according to the research conducted, namely: Define, Design, develop and conduct a limited trial, the instrument used is questionnaire sheet for material and media expert validation and educators as well as student response questionnaires. Data analysis is done by descriptive qualitative and quantitative descriptive. The material expert validator gets a score of 92,5% “very valid”, the media expert validator gets a score of 95,2% “very valid”, the educator expert validator gets a score of 92,9% “very valid” and the student’s questionnaire got a score of 89,5% “very valid”.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Berdasarkan hasil wawancara dan angket pada salah satu sekolah SMP Negeri di Kabupaten Serang bahwa pembelajaran saat pandemi terjadi penutupan sekolah yang menimbulkan peserta didik dan guru mengalami kesulitan dan ketidaknyamanan, pembelajaran tidak efektif dengan materi-materi pembelajaran yang belum tuntas sehingga terjadinya learning loss yaitu kehilangan pembelajaran, peserta didik mengalami berkurangnya pengetahuan juga keterampilan secara akademis. Sebagai upaya mengatasi learning loss, dilakukan pengembangan bahan ajar e-book berbasis web yang sesuai bagi kebutuhan peserta didik, Bahan ajar merupakan sumber belajar yang menjadi bagian penting dalam proses pembelajaran, dengan penggunaan yang fleksibel bisa diakses kapan saja dan dimana saja dengan menggunakan perangkat teknologi yang dimiliki oleh peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kevalidan bahan ajar dalam mengatasi learning loss. E-book dirancang dengan menggunakan flip builder dengan bantuan pengaksesan website (google sites). Metode penelitian yang digunakan yaitu R&D dengan model 4-D Thiagarajan yang dimodifikasi sesuai dengan penelitian yang dilakukan yaitu: Define (pendefinisian), Design (perancangan), Develope (pengembangan) serta dilakukan uji coba terbatas atau uji coba kelompok kecil. Instrumen yang digunakan yaitu lembar angket ahli unuk validasi ahli materi, ahli media dan pendidik, juga angket respon peserta didik. Data analis dilakukan secara deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif. Nilai dari validator ahli materi mendapatkan nilai 92,5% “sangat valid”, validator ahli media mendapatkan nilai 95,2% “sangat valid”, validator ahli pendidik mendapatkan nilai 92,9% “sangat valid” dan angket peserta didik mendapatkan nilai 89,5% “sangat valid” | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Safnah Devi | |||||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2023 16:23 | |||||||||
Last Modified: | 12 Jan 2023 16:23 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19520 |
Actions (login required)
View Item |