Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERAN ORANG TUA PADA PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN DALAM PENGGUNAAN GAWAI

PAULINA, RIBKA (2022) PERAN ORANG TUA PADA PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN DALAM PENGGUNAAN GAWAI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
SKRIPSI_RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (915kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (237kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (245kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (169kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (228kB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
RIBKA DEMAK PAULINA_2228180022_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

This research aims to: 1). Knowing the role of parents in the language development of children aged 4-5 years; 2). Know the language development of children aged 4-5 years; 3). Knowing the advantages and disadvantages of using gadgets in children. the approach used in this research is to use a qualitative approach. As for the method using descriptive because this research describes or describes the conditions in the field. Data collection techniques obtained through observation, interviews, field notes and documentation. After the data is obtained, it is then analyzed by means of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. From the research results, it can be concluded that: 1). The role of parents is good, including guiding, training and supervising the use of gadgets in children; 2). The language development of children aged 4-5 years is good, they can have conversations, including understanding, understanding other people's words, being able to express opinions, being able to recognize and have good vocabulary; 3). Deficiencies in the use of gadgets in children can cause damage to the eyes, make children lazy to do other activities, and also socialize less with peers. The advantages of using gadgets provide new knowledge to children, and also make children more creative.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFATIMAH, ATIN197903082006042001
Thesis advisorAMALIA, RATU197708102002122007
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk: 1). Mengetahui Peran orang tua pada perkembangan bahasa anak usia 4-5 tahun dalam penggunaan gawai; 2). Mengetahui perkembangan bahasa anak usia 4-5 tahun; 3). Mengetahui kekurangan dan kelebihan penggunaan gawai pada anak. pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Sedangkan untuk metodenya menggunakan deskriptif karena penelitian ini menggambarkan atau mendeskripsikan kondisi dilapangan. Teknik pengumpulan data didapatkan melalui observasi, wawancara, catatan lapangan dan dokumentasi. Setelah data didapatkan selanjutnya dianalisis dengan langkah-langkah reduksi data, penyajian data, dan pengambilan kesimpulan. Dari hasil penelitian diperoleh kesimpulan bahwa: 1). Peran orang tua sudah baik diantaranya membimbing, melatih dan mengawasi dalam penggunaan gawai pada anak; 2). Perkembangan bahasa anak usia 4-5 tahun sudah baik dapat bercakp-cakap diantaranya memahami, mengerti perkataan orang lain, dapat mengungkapkan pendapat, mampu mengenal dan memiliki pembendaharaan kata yang baik; 3). Kekurangan dalam penggunaan gawai pada anak dapat menyebabkan kerusakan pada mata, membuat anak menjadi malas melakukan kegiatan lainnya, dan juga kurang bersosialisasi dengan teman sebaya. Kelebihan dalam penggunaan gawai memberikan pengetahuan baru pada anak, dan juga membuat anak menjadi lebih kreatif.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Ribka Demak Paulina
Date Deposited: 03 Jan 2023 11:08
Last Modified: 03 Jan 2023 11:08
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19360

Actions (login required)

View Item View Item