Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS ANAK USIA 5-6 TAHUN

Rachmi, Salsabila Ayudia (2022) PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN KREATIVITAS ANAK USIA 5-6 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_01_.pdf
Restricted to Registered users only

Download (531kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (298kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (284kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (514kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (204kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (225kB)
[img] Text
Salsabila Ayudia Rachmi_2228180001_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Developing creativity in children should start early, because at this age children will be very easy to absorb what they have seen and done. The role of a petrified teacher in developing children's creativity is useful for children so that children can express themselves and can also develop various kinds of potential qualities that exist in themselves. This study aims to determine the role of the teacher in developing the creativity of children aged 5-6 years in AL-Kautsar Kindergarten, Serang Banten. This research method uses a descriptive qualitative method which is carried out on children aged 5-6 years in AL-Kautsar Solid Kindergarten with a total of 5 children. This data collection procedure was carried out by means of observation, interviews, documentation, and field notes. Data analysis was carried out using data reduction, data presentation, and conclusions. From the results of the research that has been obtained, it shows that the development of creativity in children aged 5-6 years in AL-Kautsar Solid Kindergarten has shown good development. This can be seen when the teacher's role in guiding children, facilitating children, inspiring children, motivating children, and acting as a good mediator for children.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAtikah, Cucu196612271992032001
Thesis advisorKusumawardani, Ratih198112052008122005
Additional Information: Mengembangkan kreativitas pada anak harus sudah mulai sejak dini, karena pada usia ini anak akan sangat mudah untuk dapat menyerap apa yang telah dilihat dan pernah dilakukan. Peran guru yang membatu dalam mengembangkan kreativitas anak berguna untuk anak agar anak dapat mengekspresikan dirinya dan juga dapat mengembangkan berbagai macam potensi kualitas yang ada pada dirinya. Penelitian ini bertujuan untuk dapat mengetahui peran guru dalam mengembangkan kreativitas anak usia 5-6 tahun di TK padu AL-Kautsar Serang Banten. Metode penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif yang dilakukan kepada anak usia 5-6 tahun di TK padu AL-Kautsar dengan jumlah sebanyak 5 orang anak. Prosedur pengumpulan data ini dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dokumentasi, dan catatan lapangan. Analisis data yang dilakukan dengan menggunakan redukasi data, penyajian data, dan kesimpulan. Dari hasil penelitian yang telah diperoleh menunjukan bahwa perkembangan kreativitas pada anak usia 5-6 tahun di TK padu AL-Kautsar sudah menunjukan perkembangan yang baik. Hal ini terlihat pada saat peran guru dalan membimbing anak, memfasilitasi anak, menginspirasi anak, memotivasi anak, dan berperan sebagai mediator yang baik bagi anak.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Salsabila Ayudia Rachmi
Date Deposited: 29 Dec 2022 11:57
Last Modified: 29 Dec 2022 11:57
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19196

Actions (login required)

View Item View Item