Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH APLIKASI MARBEL HURUF TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK USIA 4-5 TAHUN

AZ-ZAHROH, IMTITSALUL KAMILAH (2022) PENGARUH APLIKASI MARBEL HURUF TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (641kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (246kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (106kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (42kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Imtitsalul Kamilah Az-zahroh_2228180044_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

The ability to recognize letters is the first step for children to have the ability to read and write. In the modern era, like today, letter recognition using educational games on gadgets is still lacking, children use gadgets more just to watch and play. In this study, researchers used the Marbel Letters application, which is a digital educational game that contains material related to letter recognition and is presented with a variety of interesting games. This study aims to determine the effect of the application of marble letters on the ability to recognize letters in children aged 4-5 years. This study used a quantitative experimental method with a quasi-experimental research type. Data collection techniques in this study are observation and documentation. The sample used in this study was 30 children consisting of 15 children as the experimental group and 15 children as the control group. The data analysis technique is in the form of statistics using the t test which shows a significance level of 0.010 <0.05. This shows that the application of marble letters has a significant influence on the ability to recognize letters. The results of the analysis also showed that the average of the experimental group at the pretest was 53.87 and the posttest was 55.73. So it was concluded that the application of marble letters can have an influence on the ability to recognize letters of children aged 4-5 years and the ability to recognize letters increases.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFAHMI, FAHMI197908102010121001
Thesis advisorASMAWATI, LULUK197306072008122001
Additional Information: Kemampuan mengenal huruf merupakan langkah awal bagi anak untuk memiliki kemampuan membaca dan menulis. Di era modern seperti saat ini pengenalan huruf menggunakan permainan edukatif pada gadget masih sangat kurang, anak-anak lebih banyak menggunakan gadget hanya untuk menonton dan bermain. Pada penelitian ini peneliti menggunakan aplikasi Marbel Huruf yaitu permainan edukatif digital yang memuat materi berkaitan dengan pengenalan huruf dan disajikan dengan berbagai permainan menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh aplikasi marbel huruf terhadap kemampuan mengenal huruf anak usia 4-5 tahun. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif eksperimen dengan jenis penelitian quasi eksperimen. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu dengan observasi dan dokumentasi. Sampel yang digunakan pada penelitian ini yaitu 30 anak yang terdiri dari 15 anak sebagai kelompok eksperimen dan 15 anak sebagai kelompok kontrol. Teknik analisis data berupa statistik dengan mengunakan uji t yang menunjukkan tingkat signifikasi sebesar 0,010<0,05. Hal ini menunjukkan aplikasi marbel huruf memiliki pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan mengenal huruf. Hasil analisis juga menunjukkan rata-rata kelompok eksperimen pada pretest sebesar 53.87 dan posttest sebesar 55.73. Maka disimpulkan bahwa aplikasi marbel huruf dapat memiliki pengaruh terhadap kemampuan mengenal huruf anak usia 4-5 tahun dan kemampuan mengenal huruf meningkat.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Imtitsalul Kamilah Az-zahroh
Date Deposited: 29 Dec 2022 10:09
Last Modified: 29 Dec 2022 10:09
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19192

Actions (login required)

View Item View Item