Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI MENGGUNAKAN BANTUAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY DENGAN PENERAPAN TEORI VAN HIELE

UNSPECIFIED (2021) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI MENGGUNAKAN BANTUAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY DENGAN PENERAPAN TEORI VAN HIELE. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
MAZROATUL_2225170076_01.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_02.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (582kB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_03.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (597kB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_04.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_05.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (490kB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_DAFTAR PUSTAKA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (596kB)
[img] Text
MAZROATUL_2225170076_LAMPIRAN.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI MENGGUNAKAN BANTUAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY DENGAN PENERAPAN TEORI VAN HIELE.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran pada materi bangun ruang menggunakan bantuan teknologi Augmented reality yang penerapannya menggunakan teori Van Hiele sehingga dapat meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya media pembelajaran guna menciptakan kegiatan pembelajaran yang bermakna sehingga dapat membantu siswa dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematis nya. Jenis penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan model pengembangan Waterfall yang terdiri dari empat tahapan yaitu analisis, desain, pengkodean, dan pengujian. Produk yang dikembangkan berupa media pembelajaran bangun ruang dengan bantuan teknologi Augmented reality (AR) yang terdiri dari dua komponen yaitu Marker spin dan Aplikasi Scanner AR untuk Smartphone. yang dikembangkan dengan menggunakan. Instrumen yang digunakan adalah angket untuk penilaian validasi, respon siswa, kepraktisan guru, dan instrumen tes berupa untuk mengukur tingkat kemampuan pemahaman matematis siswa. Penilaian validasi produk dilakukan oleh ahli pendidikan matematika dan ahli media dengan masing-masing berjumlah tiga orang. Adapun yang menjadi subjek penelitian ini adalah 15 siswa kelas VIII SMP YP 17 ‘2’ Cilegon. Berdasarkan analisis data dan pembahasan didapat : 1) nilai validasi uji ahli media sebesar 81% dengan kategori sangat layak; nilai validasi uji ahli pendidikan matematika sebesar 77% dengan kategori layak; 3) respon siswa mendapatkan kategori baik dengan persentase sebesar 72%; 4) penilaian kepraktisan media pembelajaran sebesar 90% dengan kategori sangat baik; dan 5) Media pembelajaran SoG dapat meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa dengan nilai N-Gain 0,42 dan kategori sedang. Jadi media pembelajaran yang dikembangkan layak digunakan dalam kegiatan pembelajaran dan dapat meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSudiana, Ria198101302008121001
Thesis advisorFakhrudin, Fakhrudin197807192010121000
Additional Information: This study aims to develop learning media on building materials using Augmented reality technology with the application of Van Hiele theory that can improve students' mathematical comprehension abilities. The study is set against background by the importance of learning media in order to create meaningful learning activities so that they can help students improve their mathematical comprehension abilities. This research’s type is Research and Development (R&D) research with the Waterfall development model which consists of four stages that are analysis, design, coding, and testing . This research develops a product in the form of spatial learning media with the help of Augmented reality (AR) technology. The product is divided into two components, namely Marker spin and Scanner Application. The instruments used are questionnaires for validation assessment, student responses, teacher practicality, and test instruments in the form of measuring the level of students' mathematical understanding abilities. The product validation assessment was carried out by mathematics education experts and media experts with three people each. The subjects of this research were 15 students of class VIII SMP YP 17 '2' Cilegon. Based on the data analysis and discussion, the conclusions are: 1) the validation value of the media expert test is 81% with a very valid category; the value of the test validation of mathematics education experts is 77% with a valid category; 3) student responses get a good category with a percentage of 72%; 4) assessment of the practicality of learning media by 90% with very good category; and 5) SoG learning media can improve students' mathematical comprehension abilities with an N-Gain value of 0.42 and the medium category. So the learning media developed is suitable for use in learning activities and can improve students' mathematical comprehension abilities.
Uncontrolled Keywords: Learning Media, Van Hiele Theory, Augmented reality, Mathematical Comprehension Ability Media Pembelajaran, Teori Van Hiele, Augmented reality, Kemampuan Pemahaman Matematis.
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 28 Dec 2022 09:46
Last Modified: 28 Dec 2022 09:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19136

Actions (login required)

View Item View Item