Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERAN SUNAN GUNUNG DJATI DALAM ISLAMISASI MASYARAKAT KECAMATAN MAUK KAB. TANGERANG (ABAD 15-16 M)

Aini, Syarifah PERAN SUNAN GUNUNG DJATI DALAM ISLAMISASI MASYARAKAT KECAMATAN MAUK KAB. TANGERANG (ABAD 15-16 M). PERAN SUNAN GUNUNG DJATI DALAM ISLAMISASI MASYARAKAT KECAMATAN MAUK KAB. TANGERANG (ABAD 15-16 M).

[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (962kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (164kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (227kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (886kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (359kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (396kB) | Request a copy
[img] Text
Syarifah Aini_2288180032_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

This study aims to examine the role of Sunan Gunung Djati in Islamization in Mauk District, Kab. Tangerang. The types and methods used in this research are historical research types, where there are 4 methods in this historical research namely; heuristics (Source Collection), criticism, interpretation and Historiography. The results of the study show that Sunan Gunung Djati is a member of a da'wah organization in Java which is incorporated in the Walisongo organizational unit, so Sunan Gunung Djati is active and plays a very important role in spreading Islam in Java. His preaching focuses on the western part of Java or better known as Tataran Pasundan, especially in the spread of Islam in Banten. It has a unique fact, namely that his name is remembered in the stories (foklore) of the people of Banten, especially the stories of the people of the Mauk District, Kab. Tangerang. There is much speculation and belief of the people in Mauk District about the process of spreading Islam by Sunan Gunung Djati, which then this folklore grows and lives in the culture of the community and becomes an oral tradition from generation to generation. Even though his role is carried out by his confidant or better known as Buyut, a name that lives on in society is a great and central figure in the Islamic world, namely Sunan Gunung Djati, thus this research focuses on the role of Sunan Gunung Djati in Islamization in Mauk District. . Keywords: Sunan Gunung Djati, Islamization, Mauk.

Item Type: Article
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
UNSPECIFIEDRibawati, Eko201409012024
UNSPECIFIEDNurhasanah, Ana197410182006042009
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji mengenai peran Sunan Gunung Djati dalam Islamisasi di Kecamatan Mauk Kab. Tangerang. Jenis dan metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah jenis penelitian sejarah, dimana terdapat 4 metode dalam penelitian sejarah ini yakni; heuristik (Pengumpulan Sumber), kritik, interpretasi dan historiografi. Hasil penelitian menunjukan bahwa Sunan Gunung Djati merupakan anggota dari organisasi dakwah di Jawa yang tergabung dalam satuan organisasi Walisongo, dengan begitu Sunan Gunung Djati aktif dan amat berperan dalam penyebaran Islam di tanah Jawa. Dakwahnya berfokus pada wilayah Jawa bagian barat atau yang lebih dikenal dengan istilah Tataran Pasundan, khusunya dalam penyebaran Islam di Banten memiliki fakta yang unik yakni namanya terkenang dalam cerita (foklore) masyarakat Banten, terkhusus cerita masyarakat Kecamatan Mauk Kab. Tangerang. Banyak spekulasi dan keyakinan masyarakat di Kecamatan Mauk mengenai proses penyebaran Islam yang dilakukan oleh Sunan Gunung Djati, yang kemudian cerita rakyat ini tumbuh dan hidup dalam kebudayaan masyarakat dan menjadi sebuah tradisi lisan dari generasi ke generasi. Meskipun peranannya dijalankan oleh orang kepercayaannya atau yang lebih dikenal dengan istilah Buyut, namun sebuah nama yang hidup dalam masyarakat adalah sosok yang agung dan sentral dalam dunia Islam yakni Sunan Gunung Djati, dengan demikian penelitian ini memfokuskan pada Peran Sunan Gunung Djati dalam Islamisasi di Kecamatan Mauk.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion
D History General and Old World > D History (General) > D051 Ancient History
L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah
Depositing User: Syarifah Aini
Date Deposited: 29 Dec 2022 10:04
Last Modified: 29 Dec 2022 10:04
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19113

Actions (login required)

View Item View Item