NUR SAFITRI, LAILA (2022) PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI PEMBIASAAN KEGIATAN KEAGAMAAN DI SDIT AL-KHAIRIYAH KOTA CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Laila Nur Safitri _2227180129_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_02.pdf Restricted to Registered users only Download (425kB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_03.pdf Restricted to Registered users only Download (373kB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_04.pdf Restricted to Registered users only Download (464kB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_05.pdf Restricted to Registered users only Download (353kB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_06.pdf Restricted to Registered users only Download (337kB) |
|
Text
Laila Nur Safitri_2227180129_Referensi.pdf Restricted to Registered users only Download (230kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Laila Nur Safitri_2227180129_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Character education is a conscious effort made to instill noble values in students with the aim of forming individuals with good character and being able to apply them in life, both to God Almighty, oneself, others, the environment, and the country. In shaping the character of students, it takes an effort made by teachers and schools. This study aims to determine: 1) the implementation of character education through the habituation of religious activities and 2) the character of class IV A students at SDIT Al-Khairiyah. The research method used in this study is qualitative research, namely understanding phenomena in the form of natural objects by collecting data by triangulation. Data collection techniques used are interviews, non-participatory observation, namely researchers are not directly involved but in activities that occur in schools only as observers using field notes, and documentation that supports research. The results of this study indicate that: 1) schools and teachers can implement character education by involving students through the habituation program of religious activities in schools, 2) The values that arise in students are religion, discipline, and responsibility.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pendidikan karakter adalah upaya sadar yang dilakukan untuk menanamkan nilai-nilai luhur kepada peserta didik dengan tujuan agar terbentuknya pribadi yang berkarakter baik serta dapat menerapkannya dalam kehidupan, baik kepada Tuhan Yang Maha Esa, diri sendiri, sesama, lingkungan, maupun negara. Dalam membentuk karakter pada peserta didik dibutuhkan sebuah upaya yang dilakukan oleh guru maupun sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) implementasi pendidikan karakter melalui pembiasaan kegiatan keagamaan dan 2) karakter peserta didik kelas IV A di SDIT Al-Khairiyah. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif yaitu memahami fenomena berupa objek alamiah dengan mengumpulkan data secara triangulasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, Observasi non partisipatif yaitu peneliti tidak terlibat langsung dalam kegiatan yang terjadi di sekolah tetapi hanya sebagai pengamat dengan menggunakan panduan catatan lapangan, dan dokumentasi yang mendukung penelitian. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) sekolah serta guru dapat menerapkan pendidikan karakter dengan melibatkan peserta didik melalui program pembiasaan kegiatan keagamaan yang terdapat di sekolah, 2) Adapun nilai-nilai karakter yang muncul dalam diri peserta didik yaitu religius, disiplin, dan tanggung jawab. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Laila Nur Safitri | |||||||||
Date Deposited: | 26 Dec 2022 12:15 | |||||||||
Last Modified: | 26 Dec 2022 12:15 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/19012 |
Actions (login required)
View Item |