Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH AKTIVITAS BELAJAR DARI RUMAH TERHADAP INTERAKSI ORANG TUA DAN ANAK USIA 4-5 TAHUN DI PERUMAHAN TAMAN BANJAR AGUNG, SERANG BANTEN

MUJAHIDAH, NOVIA (2022) PENGARUH AKTIVITAS BELAJAR DARI RUMAH TERHADAP INTERAKSI ORANG TUA DAN ANAK USIA 4-5 TAHUN DI PERUMAHAN TAMAN BANJAR AGUNG, SERANG BANTEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (225kB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (662kB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (411kB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (678kB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (268kB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Novia Asyrah Mujahidah_2228170049_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (226kB)

Abstract

Covid-19 infects all citizens in the world which affects the education sector. For this reason, the Ministry of Education and Culture issued a circular regarding the Implementation of Education Policies in the Emergency Period for the Spread of Coronavirus Disease (Covid-19). Learning activities from home are activities carried out by children while at home with their parents. Parents accompany children during learning activities from home, including meeting children's learning needs, guiding children to learn, being an example for children, and giving praise to children. These activities trigger interactions between parents and children. This study aimed to determine the effect of learning activities from home on the interaction of parents and children aged 4-5 years. The research method used is the Ex Post facto research method. Sampling using purposive sampling with the criteria of parents who have children aged 4-5 years. With a sample of 50 people. Collecting data using a questionnaire in the form of statements. Analysis of the data used is simple regression analysis with sig. sig. 0.000 < 0.005 which means that there is an influence between learning activities from home on the interaction of parents and children. And the correlation value of sig. 0.00 < 0.05 then the x variable with the Y variable is correlated. In addition, the correlation coefficient is 0.0505, which means that there is a moderate correlation. It can be concluded, there is an effect of learning activities from home on the interaction of parents and children, where when learning activities from home with parents with parental assistance, it creates interaction between parents and children. The increasing number of learning activities from home, the greater the interaction between parents and children. Keywords: Covid-19, Early Childhood, Learning From Home Activities, Parent-Child Interaction

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMARYANI, KRISTIANA198103152014042001
Thesis advisorROSIDAH, LAILY198005232006042041
Additional Information: Covid-19 menjangkiti seluruh warga negara di dunia yang mempengaruhi sektor pendidikan. Untuk itu, kemendikbud mengeluaran surat edaran mengenai Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disesase (Covid-19). Aktivitas belajar dari rumah adalah aktivitas yang dilakukan oleh anak selama dirumah bersama dengan orang tua. Selama aktivitas belajar dari rumah orang tua mendampingi anak antara lain memenuhi kebutuhan belajar anak, membimbing anak belajar, menjadi teladan bagi anak, dan memberikan pujian pada anak. kegiatan tersebut memicu interaksi antara orang tua dan anak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh aktivitas belajar dari rumah terhadap interaksi orang tua dan anak usia 4-5 tahun. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian Ex Post facto. Pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan kriteria orang tua yang mempunyai anak usia 4-5 tahun. Dengan jumlah sampel sebanya 50 orang. Pengambilan data menggunakan kusioner dengan bentuk pernyataan-pernyataan. Analisis data yang digunakan adalah analisis regresi sederhana dengan hasil sig. sig. 0,000 < 0,005 yang berarti terdapat pengaruh antara aktivitas belajar dari rumah terhadap interaksi orang tua dan anak. Dan nilai korelasi sebesar sig. 0,00 < 0,05 maka variabel x dengan variabel Y berkorelasi. Selain itu, koefisien korelasi sebesar 0,0505 yang berarti berkorelasi sedang. Dapat disimpulkan, terdapat pengaruh aktivitas belajar dari rumah terhadap interaksi orang tua dan anak, dimana ketika aktivitas belajar dari rumah bersama orang tua dengan adanya pendampingan orang tua maka memunculkan interaksi orang tua dan anak. semakin meningkatnya aktivitas belajar dari rumah maka semakin meningkatnya interaksi orang tua dan anak. Kata Kunci : Covid-19, Anak Usia Dini, Aktivitas Belajar Dari Rumah, Interaksi Orang Tua Dan Anak
Subjects: L Education > LC Special aspects of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Novia Mujahidah
Date Deposited: 03 Jan 2023 10:43
Last Modified: 03 Jan 2023 10:43
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/18731

Actions (login required)

View Item View Item